In 2023 vervoerden vrachtwagens 194 miljoen ton goederen vanuit of naar Nederland. Dat is iets minder dan de jaren ervoor. Meer dan de helft van deze goederen, namelijk 53,1 procent, zat in buitenlandse vrachtwagens. Hiervan kwam ruim 55 procent uit Oost-Europa. In 2007 was dit nog maar 19,4 procent: een sterke toename dus. De hoeveelheid goederen die Nederlandse vrachtwagens vervoerden, nam in die periode met 30 procent af naar 91 miljoen ton.
Van de Oost-Europese landen waar de vrachtwagens vandaan komt, is Polen het meest vertegenwoordigd. Geheel verrassend is dit niet. De statistieken vertellen niet hoeveel van die Poolse vrachtwagens rijden voor Nederlandse bedrijven met vestigingen in Polen. In totaal vervoerden Poolse vrachtwagens 29,1 procent van alle goederen in buitenlandse vrachtwagens. Ook Roemenië en Litouwen waren sterk vertegenwoordigd. Belgische en Duitse vrachtwagens vervoeren aanzienlijk minder vracht van en naar Nederland.
Van alle door vrachtwagens gereden kilometers op de Nederlandse wegen in 2023, werd 14 procent afgelegd door vrachtwagens uit het buitenland. Buitenlandse vrachtwagens reden ruim 975 miljoen kilometer, 40 procent meer dan in 2013. Dit is een duidelijk punt voor de vrachtwagenheffing, die vanaf 2026 gaat gelden. Vanaf dat moment betalen buitenlandse vrachtwagens mee aan het gebruik van Nederlandse wegen.