Vanochtend heeft Traton, het moederbedrijf van Scania en MAN, de cijfers over 2019 gepubliceerd. Daarbij kwam een korte verklaring dat er voor dit jaar geen voorspelling meer valt te geven.
Wie puur naar de cijfers kijkt, ziet dat er meer MAN’s zijn verkocht, 105.000, dan Scania’s. De teller bleef voor de Zweden (en Zwollenaren!) steken op 99.500 stuks. Maar MAN is sinds enkele jaren ook bestelautofabrikant. Dat bleek wel uit het resultaat: de bestelautoverkopen van MAN zijn in een jaar tijd verdubbeld tot 15.000 stuks, terwijl Scania alleen trucks in het zware segment verkoopt. De operationele winst van MAN steeg met acht procent, het rendement liep iets terug naar slechts 3,3%. Dat laatste gaf aanleiding voor MAN om eerder deze maand met een bericht te komen dat de kosten te hoog zijn en dat er nog een reorganisatie zit aan te komen. “MAN zou een rendement van acht procent moeten hebben”, aldus Traton in een verklaring. “Dit doel werd duidelijk gemist in 2019. Vermeld wordt dat de directie van Traton met de bonden gaat onderhandelen over een afslankingsoperatie bij MAN.
Winstsprong
De cijfers van Scania laten een heuse winstsprong zien. Scania presteert uitstekend getuige een rendement van 10,8% op elke verdiende euro. De operationele winst sprong van 1,2 miljard in 2018, naar anderhalf miljard euro in het afgelopen jaar. Bij het Braziliaanse truckbedrijf van Volkswagen stegen de verkopen met vijftien procent, de markten daar herstellen kennelijk goed. Daardoor verdubbelde de operationele winst naar 55 miljoen euro. Maar ook in Brazilië wordt de 8% rendementsnorm van Traton-topman Andreas Renschler nog niet gehaald.