“Door deze opties toe te voegen, maken we nog duidelijker dat onze XT-serie en ons mijnbouwaanbod serieuze business voor ons is”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President en hoofd van Scania Trucks. “Het vermogen van de G25CH en de G33CH om het soort uitdagingen aan te gaan waarmee trucks in zware toepassingen worden geconfronteerd, zal een verschil maken wat betreft uptime en onderhoudskosten voor klanten.”
Scania’s nieuwste generatie geautomatiseerde versnellingsbakken is op de markt sinds 2020 en presteert prima in de praktijk. Een van de belangrijkste voordelen is de brede spreiding van de overbrengingsverhouding die (samen met de relevante achterasoverbrenging) ervoor zorgt dat de motor bij lage toerentallen kan werken en toch zijn volledige koppel kan leveren.
“Scania’s heavy-duty aanbod is nog nooit zo sterk geweest”, zegt Eduardo Landeo, Product Manager bij Scania Trucks. “We bieden niet alleen een volledige reeks motoropties, maar deze toevoeging, in combinatie met onze brede assenreeks, betekent dat we nog beter kunnen inspelen op de meest veeleisende en zware toepassingen in de transportsector.”
Zware vrachtwagencombinaties met hoge totaalgewichten gebruiken meestal 6×4 assen met korte gearing (3,5:1 en hoger; soms veel hoger). In heuvelachtige omstandigheden of bij een hoge rolweerstand zorgt dit voor veel spanning op de uitgaande as in de versnellingsbak. De korte gearing, meestal in combinatie met naafreductie-assen, is gunstig voor het opstijgen en starten van het voertuig, en maakt de truck krachtiger, maar leidt ook tot een hoger motortoerental bij kruissnelheid.
Alleen voor het zwaarste werk
De nieuwe heavy duty versnellingsbakken van Scania zul je niet in een normale truck tegenkomen, maar alleen in de zwaarste toepassingen zoals in de mijnbouw.