Peterbilt, net als DAF Trucks een merk van Paccar, heeft de nieuwe 579 geïntroduceerd. Een typisch Amerikaanse truck met een stoere neus, maar dan erg gestroomlijnd. Eén van de opvallende dingen aan boord is het nieuwe digitale display dat dienst doet als dashboard. Gaan we dat straks ook in de nieuwe DAF zien?
Het is niet meer dan logisch dat truckmerken zo veel mogelijk onderdelen wereldwijd gebruiken. Dat scheelt ontwikkelingskosten en bovendien wordt het steeds interessanter om te produceren naar mate het aantal toeneemt. Zoals iedereen weet werkt ook DAF Trucks aan een compleet nieuwe generatie trucks en met wat we al zagen op gelekte " target="_blank" rel="noopener noreferrer">interieur foto's komt daar ook zo'n mooi modern scherm in. Of dat het zelfde 15 inch scherm wordt als in de nieuwe Peterbilt is vraag, maar het zou wel logisch zijn. Overigens wil dat niet zeggen dat het er ook het zelfde uitziet. Het mooie van die digitale schermpjes is namelijk dat je de vormgeving helemaal kunt aanpassen. In het geval van de Peterbilt kan de chauffeur ook zelf zijn favoriete display settings instellen, iets dat je ook ziet bij Mercedes-Benz.
Een andere noviteiten die Peterbilt nu brengt is 'over the air software updates'. Dat betekent dat je niet naar de dealer hoeft voor de nieuwste software, dat kan gewoon gedownload worden door de truck terwijl je rijdt. Het is aannemelijk dat DAF ook die functionaliteit overneemt, of misschien is het zelfs wel in Eindhoven ontwikkeld!
Andere noviteiten in de Peterbilt 579 zijn Lane Keeping Assist. Jawel, de truck stuurt zelf terug als je over de lijntjes gaat. Een systeem dat ook andere Europese merken inmiddels leveren. Het verschil dat Peterbilt (en ook DAF?) maakt is dat de elektrische motor die dit mogelijk maakt niet op de stuurpomp maar in de cabine gemonteerd is aan de stuurkolom. Peterbilt meldt dat ze dit doen omdat het motortje daar beter beschermd is tegen de elementen. Daar is wat voor te zeggen.
De Peterbilt wordt overigens geleverd met naar keuze Cummins of de eigen Paccar (DAF) MX13 of MX11 motoren met vermogens tot 510 pk. In Europa levert de meest krachtige MX13 op dit moment 530 pk, en we zijn benieuwd of DAF daar nog een stapje bij doet in de toekomst.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Meer foto's en een filmpje over het nieuwe Peterbilt dashboard vind je op www.iepieleaks.nl