Vlaanderen komt met nieuwe voorschriften voor uitstekende lading. De veranderingen hebben onder meer betrekking op autotransporters, meeneemheftrucks en de positie van de stootbalk. De nieuwe regels treden op 10 mei in werking. Dat meldt TLN.
Waar de afmetingen en gewichten van wegvoertuigen (bijna) volledig door de EU in wetgeving zijn vastgelegd, is dat voor de uitsteek van lading niet het geval. Landen mogen zelf bepalen hoe ze dit invullen en dat kan in de praktijk voor grote verschillen zorgen. Zeker bij grensoverschrijdend verkeer is dat iets om rekening mee te houden.
Stootbalk
De nieuwe voorschriften in Vlaanderen hebben geen gevolgen voor de maximale uitsteek van lading. Net als in Nederland mag deelbare lading maximaal 1 meter uitsteken. Voor ondeelbare lading blijft het maximum 3 meter. Bij het vervoer van zeecontainers, afzetcontainers of wissellaadbakken gaat er wel wat veranderen. In de nieuwe opzet mag deze lading tot maximaal 1 meter uitsteken, en er moet voortaan op maximaal 40 centimeter van het achterste deel van de uitstekende lading een stootbalk aanwezig zijn. In Nederland bedraagt deze afstand maximaal 60 centimeter. Voor voertuigen die zijn geregistreerd voor 10 mei 2019 geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2021.
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal, o.a. over meeneemheftrucks en autotransporters.