Scania onthult een vernieuwde V8 motor. De inhoud bleef met 16,4 liter ongewijzigd en de blokhoek blijft 90 graden. Maar er komen nieuwe vermogens, namelijk van 530, 590 en 660 pk. Als topmodel is er voortaan een versie met maar liefst 770 pk en 3700 Newtonmeter trekkracht. Het nieuwe motorblok is 75 kg lichter dan zijn voorganger en het reactievermogen zou verbeterd moeten zijn volgens Scania.
Scania geeft direct aan dat een reden voor deze vernieuwing ligt in de opkomst van zwaardere combinaties en Super Eco Combi’s in een aantal landen. Daarbij worden twee trailers aan elkaar gekoppeld waarbij het toegestane totaalgewicht boven de 70 ton uitkomt. Om precies te zijn: 74 ton in Zweden en 76 ton in Finland. Ook in Nederland worden tests voorbereid waarbij uit werd gegaan van 72 ton, maar of dat het ook echt wordt, is nu nog niet duidelijk. Vanzelfsprekend is dit motorblok ook uitstekend geschikt voor exceptionele klussen. Met de komst van de nieuwe V8 met 770 pk als topvermogen, lost Scania de Volvo FH16.750 af als sterkste truck op de Europese markt.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!