Het Riwald Dakar team is onderweg voor de Silk Way Rally. Dit jaar komt het team sterker dan ooit aan de start met compleet ge-update trucks met meer vermogen, betere vering én met Pascal de Baar als coureur!
Afgelopen vrijdag was BIGtruck op bezoek bij het Riwald Dakar Team in Almelo, waar de laatste voorbereidingen werden gedaan voor de deelname aan de Silk Way Rally. De beide coureurs Pascal de Baar en Gert Huzink waren samen met het team druk bezig om de trucks te prepareren voordat ze zaterdag de boot op gingen.
De lange reis naar Moskou voert vanuit Almelo via Travemünde waar de mannen inscheepten, op weg naar de Silk Way Rally. De start van die rally is op 7 juli aanstaande in Moskou.
De vorige Dakar Rally was voor Pascal de Baar een hele mooie. Hij had lang uitzicht op een hele mooie klassering ruim binnen de top tien met zijn Mammoet Renault Rallytruck. Na de rally stapte Pascal over naar het Riwald team waar hij een identieke Renault rallytruck heeft. Toch is de truck behoorlijk aangepakt voor het nieuwe seizoen. Zo is de auto compleet opnieuw opgebouwd en voorzien van de laatste updates. De Baar en Huzink hebben samen met het team erg veel zin in om de Silk Way te rijden. Dit jaar is dat een rally met een zeer sterk bezet veld in de truck categorie.
1200 pk!
Pascal de Baar legt aan BIGtruck uit wat er allemaal aan de truck veranderd is: ,,We hebben de motor een halve meter naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. Verder hebben we nu een rondom geveerde cabine. Daardoor hebben we 6 cm meer ruimte en komen de klappen veel minder hard. Naast het naar achteren plaatsen van de motor hebben we nu dubbele turbo’s waardoor de 13 liter krachtbron nu goed is voor zo’n 1.200 pk en 4.800 NM bij 800 toeren(!). Ook de opbouw van de truck is vernieuwd. Door meer gebruik van aluminium te maken is deze een stuk lichter, maar ook sterker geworden.’’
MKR techniek
Pascal heeft bij Mammoet Rallysport veel ervaring opgedaan met de Renault rallytruck. De trucks van het Riwald Team worden, net als die van Mammoet geserviced door het Tsjechische MKR van Mario Kress. Pascal: ,,Een jaar geleden tijdens de Silk Way Rally 2016 hebben we de huidige motor voor het eerst getest. Tijdens die testen kampten we met ernstige koelings problemen, maar dat is nu verholpen door extra radiatoren te plaatsen en een tunnel te maken voor een betere luchtstroom. Alle drie de Renault Trucks, dus ook de CBH (voorheen Sherpa) hebben dezelfde motor en zijn min of meer identiek. Eigenlijk hadden we deze aanpassingen vorig jaar al willen doen, maar door de twee afgebrande trucks hebben we een jaar verspeeld.’’
Na de laatste testen in Tsjechië, zijn we nu helemaal klaar voor de Silk Way Rally 2017. Het doel is om de rally uit te rijden en dat willen we laten zien. Maar tijdens de rally leer je weer en kunnen we dit mogelijk nog aanpassen voor de komende Dakar Rally. De Silk Way Rally belooft een zware uitdaging te worden door het sterke deelnemers veld met o.a. drie De Rooy trucks, vier Kamazen, drie Maz, drie Renault trucks en twee Tatra’s met Kolomy en Loprais achter het stuur.’’
Truckrace motoren
,,De heren van Tatra Loprais en Kolomy kunnen echt heel hard rijden, die moet je echt niet uitpoetsen. En vlak ook de heren van Kamaz niet uit, maar daar hebben we een voordeel. Vorig jaar hebben ze met een CAT motor gereden in de neus uitvoering, maar die voldeed niet. Ze zijn nu terug bij de frontstuur cabine met Liebherr motor, maar deze valt ook tegen ondanks dat het een 18 liter motor is. Nu hebben ze een Cummins motor met 12,8 liter inhoud die het moet gaan doen. Dit is dezelfde motor als waar GINAF mee reed en die heeft minder vermogen dan de motoren waar o.a. wij, MAN en de Iveco’s mee rijden. Dit zijn namelijk door- ontwikkelde truckrace motoren en die leveren veel meer koppel en hogere vermogens dan de standaard Cummins. MKR van Mario Kress weet daar alles van, hij is al negen jaar actief in de Truckraces en de laatste drie jaar in Dakar voor onze Renault Trucks. Kortom, we hebben er alle vertrouwen in’’ alsdus een strijdlustige Pascal de Baar.