Nikola en Iveco werken aan een versie van de Nikola Tre, bedoeld voor Europa, waarbij het mogelijk is dat de klant pas op een laat moment kan kiezen voor een batterij-elektrische versie, dan wel een versie met brandstofcel met waterstof als energiedrager. Nikola-topman legde uit dat zijn bedrijf op zoek was naar een ‘echte truckproducent’ die een noodzakelijk stuk knowhow zou kunnen inbrengen om het project van de grond te krijgen.
In de zaal bevonden zich ook toeleveranciers zoals ZF en Bosch, die Iveco en Nikola assisteren bij het realiseren van Level 4 en 5 autonome techniek. Milton benadrukte dat die techniek nog even ver weg is. Maar het is de bedoeling dat in 2021 de eerste prototypes de weg op gaan en Milton toonde zich blij dat er sinds zijn event in april in Phoenix, weer zoveel vordering was gemaakt.
Wie goed kijkt ziet de nodige overeenkomsten met de nieuwe S-Way van Iveco, maar de aandrijflijn die daar in zit, ontbreekt bij de Nikola Tre, die ook geen brandstoftanks meer heeft. Op het podium stond een trekker met korte wielbasis, waar alles ingebouwd moet worden. Nikola houdt vast aan 2700 Nm koppel, 500 tot 1200 km actieradius, afhankelijk van de techniek die je kiest en in geval van waterstof een ‘refilltime’ van tien minuten tot een kwartier. Het beschikbare vermogen bedraagt 1200 pk.
">Later meer over dit boeiende project, dat de Europese en Amerikaanse truckwereld flink bezig houdt!