Nikola in Turijn met Tre op Iveco S-Way basis

Nieuws
02-12-2019 | Door Tim de Jong

Nikola en Iveco werken aan een versie van de Nikola Tre, bedoeld voor Europa, waarbij het mogelijk is dat de klant pas op een laat moment kan kiezen voor een batterij-elektrische versie, dan wel een versie met brandstofcel met waterstof als energiedrager. Nikola-topman legde uit dat zijn bedrijf op zoek was naar een ‘echte truckproducent’ die een noodzakelijk stuk knowhow zou kunnen inbrengen om het project van de grond te krijgen.

In de zaal bevonden zich ook toeleveranciers zoals ZF en Bosch, die Iveco en Nikola assisteren bij het realiseren van Level 4 en 5 autonome techniek. Milton benadrukte dat die techniek nog even ver weg is. Maar het is de bedoeling dat in 2021 de eerste prototypes de weg op gaan en Milton toonde zich blij dat er sinds zijn event in april in Phoenix, weer zoveel vordering was gemaakt.

Wie goed kijkt ziet de nodige overeenkomsten met de nieuwe S-Way van Iveco, maar de aandrijflijn die daar in zit, ontbreekt bij de Nikola Tre, die ook geen brandstoftanks meer heeft. Op het podium stond een trekker met korte wielbasis, waar alles ingebouwd moet worden. Nikola houdt vast aan 2700 Nm koppel, 500 tot 1200 km actieradius, afhankelijk van de techniek die je kiest en in geval van waterstof een ‘refilltime’ van tien minuten tot een kwartier. Het beschikbare vermogen bedraagt 1200 pk.

">Later meer over dit boeiende project, dat de Europese en Amerikaanse truckwereld flink bezig houdt!

Meer op Transport&Milieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.