Het is officieel! Scania komt met non EGR uitvoeringen van de D16C V8 motor met vermogens van 520, 580 en 650 pk. Het topmodel van 730 pk blijft (voorlopig?) uitsluitend leverbaar mét uitlaatgas recirculatie.
Het gonsde al een tijdje van de geruchten maar inmiddels staan de nieuwe motoren keurig vermeld in de ">Scania configurator. Scania zet met de non EGR V8 motoren de ingeslagen weg voort die al langere tijd uiterst succesvol gevolgd wordt met de 13 liter krachtbron. De 410, 450 en 500 pk zescilinder motoren staan inmiddels bekend om hun bijzonder lage verbruik.
De nieuwe V8 motoren zouden volgens Scania tussen de 7- en 10 procent zuiniger zijn dan de huidige generatie. Dat zijn stevige cijfers, maar dit merk heeft een reputatie hoog te houden op dit gebied. De nieuwe 650 pk V8 zonder EGR levert 3300 Nm vanaf 950 toeren (!) Met deze krachtbron zijn lange (snelle) achterassen mogelijk waardoor hoge gemiddelde snelheden bij een laag verbruik mogelijk zijn. Hiervoor is een nieuwe achterasreductie beschikbaar van 1:2,35.
Het niet toepassen van uitlaatgasrecirculatie zorgt er voor dat de uitlaatgassen dus niet meer terug worden gevoerd naar de verbrandingskamers. EGR zorgt voor een ingewikkelde temperatuurhuishouding, een meer gecompliceerde opbouw van de motor met meer componenten en voor een snellere inwendige vervuiling. Toch passen vrijwel alle truckfabrikanten EGR toe om aan de Euro-6 emissie-eisen te kunnen voldoen. Scania en Iveco zijn de enige merken die een non-EGR oplossing aanbieden voor Euro-6.