Na Frankrijk zijn nu ook Duitsland en Spanje bezig met een dode hoek sticker. De Spanjaarden hebben inmiddels een ontwerp goedgekeurd en hoewel er nog geen verplichting is lijkt dat een kwestie van tijd. Als dit zo doorgaat wordt het een bonte verzameling stickers op de Europese wegen.
Na de invoering van de Franse 'Angles Mort' stickers hebben we bij TLN gevraagd of dit zomaar kan in een verenigd Europa. TLN zag er toen nog niet de ernst van in, en meldde dat het al jaren gebruikelijk is dat landen stickers verplicht stellen. Als voorbeeld werden de Oostenrijkse tolstickers en de Duitse milieuzone stickers aangevoerd.
Dat klopt, maar wat er nu gebeurt is op zijn minst onwenselijk. Als ieder Europees land zo'n sticker gaat verplichten dan wordt het een bonte verzameling stickers waarvan de toegevoegde waarde nihil lijkt. In het stadsverkeer is er wat voor te zeggen, maar om nou de gehele internationaal rijdende Europese vloot te voorzien van een lappendeken van gevarenstickers lijkt ons niet de bedoeling.
Zeker nu er gestudeerd wordt op extra voorzieningen om het zicht van chauffeurs beter te maken met direct zicht en met geavanceerde systemen lijkt het nut van die stickers steeds kleiner te worden. Nieuwe trucks worden al ontwikkeld met lagere raamlijnen, extra zijruiten in de rechter deur en met soms zelfs verplichte dode hoek bewaking. Een voorbeeld van dat laatste is de verplichting voor zo'n systeem bij de toelating als LZV in Duitsland.
Kortom, het wordt nu echt tijd dat iemand in Brussel aan de bel trekt om dit soort lokale verplichtingen tegen te gaan of om op zijn minst met één Europees goedgekeurde sticker te komen.