Op aanwijzen van FNV en de Belgische vakbond BTB deed de inspectie onder meer onderzoek op een parkeerplaats bij Geleen. Daar troffen de diensten een groep chauffeurs die al twee maanden daar leeft in de cabine, zonder verdere voorzieningen, voor een dagloon van 65 euro.
Edwin Atema van FNV-Stichting VNB: ‘Ook de inspectie weet nu dat de chauffeurs maanden in hun cabine moeten leven, zonder water of wc, voor een schamele 65 euro per dag.’ Volgens Edwin Atema rijden de chauffeurs voor Ikea. De stichting VNB ontdekte dat een heel aantal bedrijven hun Oost-Europese chauffeurs verplichten om vanuit België in de weekenden naar Nederland te rijden om zo de controles van de Belgische inspectiediensten te ontlopen. Veel van die chauffeurs bivakkeren in Geleen. Ook in België en Frankrijk zijn controles geweest op de parkeerplaatsen van Ikea. Net als de vakbonden trof ook de inspectie chauffeurs aan die weken tot maanden in hun cabines leven en hun behoefte moeten doen in de struiken. Ook wordt nader onderzoek gedaan naar fraude met rij- en rusttijden en het vervalsen van documenten.
Edwin Atema, FNV- Stichting VNB: ‘We hebben een aantal jaren ons best gedaan om Ikea te helpen haar transporten verantwoordelijker te organiseren. Ze hebben ons altijd vriendelijk aangehoord om vervolgens zonder samenwerking met vakbonden alles zelf op te willen lossen. Ons onderzoek en de eerste conclusies van de inspectiediensten laten zien dat er bij Ikea nog niks is veranderd. Het zijn nog altijd middeleeuwse toestanden, waarbij chauffeurs worden uitgebuit en de concurrentie tussen bedrijven wordt vervalst.’
Tom Peeters van de Belgische transportvakbond BTB: ‘Chauffeurs op deze Ikea-ritten werken hoofdzakelijk in Nederland en België, maar staan onder contract in Oost-Europa. Dit vraagt niet alleen om een internationale aanpak van vakbonden, maar ook om internationale samenwerking tussen inspectiediensten. Deze actie laat zien hoe belangrijk het is dat vakbonden en inspectiediensten samenwerken.’
Reactie Ikea
BIGtruck heeft Ikea vanzelfsprekend om een reactie gevraagd. Het bedrijf schrijft: “We nemen dit onderwerp zeer serieus en zijn direct gestart met een onderzoek naar deze specifieke misstanden. Elke chauffeur die IKEA producten vervoert, behoort goede en eerlijke arbeidsvoorwaarden te hebben. Goede en eerlijke arbeidsomstandigheden zijn onderdeel van onze cultuur en waarden en geldt voor iedereen die wereldwijd werkzaam is in onze keten. Wij vinden dit heel erg belangrijk en dat geldt ook voor arbeidskrachten die niet direct in dienst zijn van ons.”
We zullen zien welke initiatieven het bedrijf nu gaat nemen. Grote foto: Roger van Nispen, Bouwmachineweb.com