Oostenrijk gaat de daadwerkelijke uitstoot van vrachtwagens controleren. De te controleren trucks hoeven daarvoor niet te stoppen. Oostenrijk beschikt al sinds enige tijd over apparatuur die de uitlaatgasemissie van een voorbijrijdende vrachtwagen kan meten. Daarbij wordt in eerste instantie de uitstoot van NOx gemeten. De nieuwe apparatuur is al in de praktijk getest.
Het initiatief wordt ingegeven door de constatering dat een groot aantal trucks is voorzien van zogeheten AdBlue killers, een apparaatje waarmee de inspuiting van AdBlue in de uitlaat wordt voorkomen, wat ertoe leidt dat de Euro 6 bij lange na niet meer wordt gehaald en wat de vervoerder de kosten van AdBlue uitspaart. Door te gaan meten wil de Oostenrijkse overheid uitzoeken hoe ernstig de inzet van AdBlue killers is. Over de hoogte van eventuele boetes en het laten uitbouwen van de frauduleuze apparatuur is nu nog niets bekend.
Oostenrijk staat erom bekend dat het, als lid van de EU, uiterst kritisch staat tegenover internationaal wegvervoer, met name op de verbindingsweg tussen de grensplaats (met Duitsland) Kufstein en de Brennerpas. Oostenrijk zou dit transitverkeer het liefst verbieden en transitverkeer op de trein zetten. Oostenrijk ontmoedigt vervoerders door hoge toltarieven te heffen.
Officieel is in het Euro 6 protocol vastgelegd dat lidstaten van de Europese Unie mogen handhaven op de Euro 6 uitlaatgasemissie eis. Oostenrijk is het eerste land dat hier werk van maakt.