2018 kan het archief in, en wat ons betreft was het weer een prachtig jaar. Het was bijvoorbeeld het jaar waarin LNG een serieuze doorbraak maakte. Nu er drie merken een serieuze zware truck kunnen leveren op LNG begint het ergens op te lijken. Daarbij doet de Duitse overheid ook nog een behoorlijke duit in het LNG zakje door die trucks de komende twee jaar vrij te stellen van de Maut. Na die twee jaar komt er een extra laag Maut tarief voor trucks op deze duurzame brandstof. Dit staat haaks op het Nederlandse beleid, waar de accijnsteruggaaf voor LNG juist teruggedraaid wordt. Daar is echter het laatste woord nog niet over gezegd, en duidelijk is dat LNG nu een serieus te nemen alternatief is. In BIGtruck testen we " target="_blank" rel="noopener noreferrer">deze maand de Volvo FH460 op LNG, en dat was een bijzonder aangename en zuinige rit!
Verder was 2018 het jaar van de echte internationale doorbraak van de LZV. In Duitsland doen ze schoorvoetend mee met slechts 40 ton, maar België laat gewoon zestig ton toe. Ook vanuit Spanje komen er enthousiaste en positieve geluiden over de LZV en daarmee lijkt een algemene Europese invoering dichterbij dan ooit!
Ook op het gebied van sociale dumping was er veel rumoer in het afgelopen jaar. De vakbonden met Edwin Atema voorop maakten mooie stappen in de richting van een eerlijker speelveld voor de internationale logistiek. Er is nog heel veel werk te verzetten op dat gebied maar het heeft inmiddels wel de aandacht van de media en de politiek. Wij verwachten in 2019 ook op dit gebied nog heel wat ontwikkelingen. En wat we verder verwachten van het komende jaar? Trucknieuws! En wel van Iveco met een hele nieuwe zware generatie, maar ook van MAN verwachten we groot nieuws. Bij Volvo gaan er geluiden over een nieuwe FM serie, en ook voor de FH wordt er een facelift voorspeld. Bij Scania zou je verwachten dat al het nieuws wel gepresenteerd is, maar ook daar verwachten we nieuws in het begin van 2019. Denk daarbij niet aan uiterlijke zaken maar aan motorennieuws in het belangrijke segment tussen de 450 en 500 pk.
Kortom, hou BIGtruck en " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Iepieleaks.nl in de gaten de komende maanden, maar gezien de statistieken van onze media gaan er van uit dat je dat toch al deed.
Het team van BIGtruck wenst iedereen een fantastische oudejaarsavond en een spetterend begin van 2019!
Keep on Truckin’!