Opel Vivaro-e: Stap over op elektrisch rijden

Nieuws
12-12-2022 | Door Tim de Jong

Dat elektrisch rijden niet meteen de handjes op elkaar heeft gekregen snappen we. Maar inmiddels doorzien steeds meer ondernemers dat hun twijfels over elektrisch rijden ongegrond zijn.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de astronomische brandstofprijzen. Die zullen voorlopig hoog blijven, ook al betaal je nu minder dan twee euro. Elektriciteit is natuurlijk ook niet goedkoop, maar zeker wanneer je een laadpaal bij de zaak hebt en zonnepanelen op het dak, dan heb je een gigantisch voordeel op de dieselrijders èn op de elektrische rijders die naar de publieke laadpaal moeten.

Opel was er snel bij met het elektrificeren van het bestelauto-aanbod. De Vivaro-e kan aangeschaft worden met een actieradius van 220 en van 320 km. Dus een keuze uit rep. Een 50 kWh en een 75 kWh batterij. Dit zijn WLTP-cijfers, dus denk je dat die het plaatje mooier voorstellen dan het is. Echter in de zomermaanden blijken deze cijfers gewoon haalbaar. De Vivaro-e kan daarbij een ton lading meenemen, net als zijn dieselbroertje.

Opladen

Als ondernemer wil je natuurlijk continuïteit in je bedrijf. Dan is het handig wanneer je bedrijfsauto maximaal beschikbaar is. Uitgangspunt is dat er ’s avonds en ’s nachts in de regel niet gewerkt wordt en overdag lang niet iedereen rijdt. Zeker voor het midden- en kleinbedrijf is een overstap naar elektrisch rijden daarom voor de hand liggend. Wie eenmaal die overstap heeft gemaakt, ervaart niet alleen dat tankpassen opgezegd kunnen worden, maar ook dat onderhoudskosten flink afnemen. 

Verbruik

Dan het elektriciteitsverbruik. Zeker wanneer je zelf zonnepanelen hebt, is het belangrijk om dat te weten. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat het flink zomerde tijdens de testweek, en dat was goed te zien aan het verbruik. Op en snelwegrit van circa 200 km kwam de Vivaro-e tot 20,4 kWh. Tijdens een stadsrit en provinciale wegen lag het verbruik veel lager, 16,4 kWh. Alleen stadswerk kan zo maar leiden tot 13 kWh. Keurige waarden, wanneer je bedenkt dat een liter diesel, tien kWh representeert.

Comfort, uitstraling

Opel gaf de Vivaro-e een tijdloze en toch gestroomlijnde uitstraling mee, belangrijk om zowel het verbruik in het gareel te houden als dat de ondernemer een representatieve uitstraling heeft. De Vivaro-e heeft alle kenmerken van vorige generaties bestelauto’s, alleen nu is de uitstoot nul, overheerst een aangename stilte tijdens de rit en is de kans maximaal dat uzelf of uw chauffeur, rustiger gaat rijden. Dit wordt mede veroorzaakt door de eenvoudige bediening en de duidelijke info die het dashboard biedt, waardoor je als chauffeur altijd weet waar je aan toe bent. De laadruimte is optimaal toegankelijk, deuren sluiten makkelijk en gaan ver open. Een ander voordeel van elektrisch rijden is dat wanneer het eens nodig is, de Vivaro-e vlot wegrijdt, dit geldt ook bij invoegen.

Regenereren

Een niet te onderschatten voordeel van elektrisch rijden is dat de auto bij remmen en zelfs uitrollen op bijvoorbeeld een afrit, zelf energie regenereert. Waar je voorheen de energie wegremde, met opwarmende remmen en fijnstof-uitstoot als gevolg, wordt de rem-energie teruggevoerd naar de accu. Daardoor is nog zuiniger rijden mogelijk, en dit verklaart waarom het elektriciteitsverbruik binnen de bebouwde kom zoveel lager is dan op de snelweg.

Afhankelijk van de inzet kunnen ondernemers al dan niet met behulp van hun dealer, zelf uitrekenen hoeveel voordeliger elektrisch rijden is. Daarbij moet ook nog uitgegaan worden van lagere onderhoudskosten, doordat elektromotoren veel minder draaiende onderdelen hebben.