Het openingsfeest bracht werknemers en hun partners, familie en relaties op die dag bijeen voor een gezellig samenzijn. De gasten werden in de gezellig aangeklede loods getrakteerd op heerlijke warme hapjes en verfrissende drankjes.
Het bedrijf maakte de afgelopen 10 jaar een gestage groei door en zocht een ander pand waarbij op het terrein een gedeelte van het wagenpark* gestald kon worden en tevens een mogelijkheid heeft voor opslag. Het bedrijf beschikt nu over 900m2 groot magazijn en een volwaardig kantoor en ruimtes voor de chauffeur. De verhuizing naar het nieuwe pand markeert een nieuwe fase in de groei van het bedrijf.
Levensloop van het bedrijf
Yme Kamminga Koerier & Transport B.V. heeft zijn oorsprong in 2011. In dat jaar is eigenaar Yme Kamminga begonnen met ZZP-werk naast zijn baan als chauffeur bij Ter Wal in Meppel. Vanaf januari 2011 heeft Yme zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als Yme Kamminga Industriële diensten. In 2012 begon het bedrijf goed te lopen aangezien hij in die tijd ontslag kon nemen als chauffeur bij zijn toenmalige werkgever en is sindsdien als fulltime ZZP’er aan de slag gegaan. Als ZZP’er is hij bij verscheidene bedrijven gaan werken en door een faillissement van zijn vroegere werkgever kwamen vele chauffeurs bij Kamminga in dienst.
Begin 2013 kon Kamminga een koeriers bus met bijbehorende klanten en koeriersritjes overnemen. In dat jaar leverde het bedrijf enkele chauffeurs aan een Meppeler zoetwarengroothandel en al gauw werd een truck (de eerste MAN van het bedrijf) met koeloplegger aangeschaft om een complete route over te nemen. In mei 2014 werd de eerste koelbus aangeschaft om voor verschillende relaties het transport te verzorgen.
In februari 2015 werd een oplegger ingeruild voor een andere grotere koel/vriesoplegger. Ondertussen kwamen er steeds meer opdrachtgevers en kon de combinatie dag en nacht ingezet worden. In dat jaar werd nog een bestelbus aangeschaft voor een vaste opdrachtgever. In tussentijd is het personeelbestand al gegroeid naar 12.
Vanaf april 2016 is Yme Kamminga ook een uitzendbureau begonnen naast het koeriers & transportbedrijf, genaamd Yme Kamminga Uitzendbureau VOF. Het kantoor was inmiddels naar een pand verhuist op industrieterrein Noord en werd een nieuwe MAN trekker aangeschaft voor de koel/vriesoplegger.
Een tweede trekker werd aangeschaft om containers te gaan rijden voor de containerterminal in Meppel. Deze kwam niet in de eigen Kamminga kleuren maar met logo’s van MCS. Een derde trekker werd begin 2017 aangeschaft en ging charteren voor een vaste opdrachtgever van firma Kamminga. Daarna ging het snel. Behalve uitbreiding van enkele nieuwe MAN trekkers kwam er ook een MAN TGM bakwagen, maar ook busjes en 2 nieuwe Broshuis containerchassis. In het elfde jaar werd een ander bedrijfspand in gebruik genomen waar ook een gedeelte van het wagenpark gestald kon worden. Dit bedrijf aan de Hugo de Grootstraat zat aan de rand van de binnenstad van Meppel.
In 2018 nam Yme Kamminga Koerier & Transport B.V. het bedrijf TSL over. Het wagenpark bestaande uit 7 bakwagens incl. 9 chauffeurs en het bijbehorende charterwerk werd overgenomen. De wagens werden dag en nacht ingezet bij die 2 opdrachtgevers.
De eerste nieuwe koeloplegger werd aangeschaft en werd bestickerd voor het bedrijf waar men fulltime met verse groentes en salades mee zijn gaan rijden. Tevens werden 3 MAN TGL bakwagens in dit jaar gekocht om ingezet te worden voor distributiewerk.
In de jaren erna kwamen naast steeds meer MAN TGX trekkers ook een nieuwe DAF XF trekker. Een mooie multi-temp oplegger van Schmitz kwam in 2020 en kwam in de nieuwe Kamminga huisstijl. Alle nieuwe voertuigen komen vanaf deze periode in de nieuwe verfrissende uitstraling.
De oudere TSL bakwagens werden in 2020 vervangen door nieuwe DAF LF bakwagens en in dit jaar werd ook een gebruikte kastenoplegger aangeschaft voor dezelfde opdrachtgever.
Ieder jaar daarna komen nieuwe MAN trekkers, waaronder niet alleen 2 assige trekkers maar ook een trekker met voorloopas voor het transport van containers. Jaren heeft Kamminga gereden met alleen Renaultbusjes maar in dit jaar kwamen er ook Volkswagen Crafter bussen waarvan 1 voor gekoeld en diepvries vervoer. Aangezien in datzelfde jaar de groei van het bedrijf nog steeds doorzette kwam er ook een tautlineroplegger met kooiaap.
De afgelopen 3 jaar werden steeds meer MAN TGX trekkers aangeschaft. Ook kwamen er ook 2 lowdeck trekkers van DAF bij voor een het vervoer van bouwmaterialen. Een MAN TGM bakwagen werd ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Niet alleen wordt de uitbreiding van het klantenbestand ieder jaar groter maar de trekkende eenheden in het wagenpark werden in aantal meer. Ook getrokken materieel werd uitgebreid waardoor het bedrijf steeds meer ruimte te kort kwam om het gedeelte van het wagenpark wat bij het bedrijf stond, te stallen. Steeds vaker werden de trucks op de openbare weg geparkeerd. Dit was natuurlijk geen houdbare situatie en werd uitgekeken naar een andere maar beter bereikbare en grotere locatie. In de gemeente Meppel is ruimte waar transportbedrijven zich mogen vestigen zeer beperkt door de vele bestemmingsplannen die dit tegenhouden.
Toch heeft Yme Kamminga een plek gevonden zodat Kamminga Koerier & Transport in Meppel kan blijven. In dit pand zat voor heen CB en daarvoor zat o.a. een groothandel waar het bedrijf al vele jaren voor rijdt en zelfs Yme Kamminga ooit begonnen was als vrachtwagenchauffeur. Zo is de cirkel weer rond lijkt het.
Een veelzijdig bedrijf
Het moderne wagenpark bestaat in januari 2024 uit 6 busjes en 31 vrachtwagens en 9 opleggers dat voor diverse specialiteiten vervoer geschikt is. Yme Kamminga Koerier en Transport heeft nu 60 uitstekend gekwalificeerde vaste club chauffeurs en chauffeuses in dienst.