Rijkswaterstaat wil langs de A28 parkeerplaatsten zonder voorzieningen zoals tankstations afsluiten en opheffen. Dat zou betekenen dat een kwart van de parkings tussen Zwolle en Amersfoort komt te vervallen, en dat terwijl er nu al een tekort is aan parkeerplaatsen.
Zowel TLN, de Transport Belangen Vereniging Nederland en het FNV vinden dit volstrekt onverantwoord en onacceptabel. ,,De A28 is één van de belangrijke goederencorridors in ons land voor zowel nationaal als internationaal transport. Er is nu al een grote krapte aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens en zolang daar niks aan gedaan is vinden wij het onverantwoord om nog meer parkeerplaatsen te sluiten’’ aldus Hans van den Berg van TLN.
Rijkswaterstaat wil overgaan tot afsluiting omdat de A28 steeds drukker wordt. Een belangrijke oorzaak van vertragingen is invoegend verkeer, en om dat te verminderen wil de rijksdienst de in hun ogen overbodige opritten schrappen. In beide richtingen zou het gaan om drie van de zes parkeerplaatsen, en wel om de parkeerplaatsen Vosbergen, De Haere, Oldenaller, Dasselaar, Leuvenhorst en de Kraaienberg. Dat betekent dat er maar liefst 38 plekken voor trucks verdwijnen op dit stuk snelweg.
De organisaties waarschuwen voor de gevolgen van de afsluiting van parkeerplaatsen. Chauffeurs moeten toch ergens hun rust maken en van een overheid die dat eist mag je ook verwachten dat die voor voorzieningen zorgt. Het domweg sluiten van parkings zal er toe leiden dat chauffeurs dorpen en industrieterreinen langs de route opzoeken. Dat is dan in het meest gunstige geval, want met name de chauffeurs uit Oost Europa schromen er ook niet voor om gewoon op de vluchtstrook te gaan staan.