Antwerpen is voor veel chauffeurs een nachtmerrie: het heet een wonder wanneer er daar doorgereden kan worden. De problemen zullen voorlopig nog blijven, maar het stadsbestuur en de provincie zijn het eens over een oplossing.
Antwerpen krijgt een extra rondweg aan de oostkant, de Oosterweel, die is bedoeld voor lokaal verkeer. Het meeste doorgaande verkeer wordt via de Liefkenshoektunnel geleid. Daar zullen de files wel heen verplaatst worden, omdat velen voor de tunnel een tolkaartje moeten kopen.
Verder wordt de A12 uit het noorden doorgetrokken als A 102, die geheel ondergronds zal verdwijnen en die aansluit op de snelweg naar De Kempen. Om wat voor reden dan ook, wordt die A 102 niet doorgetrokken naar de snelweg tussen Antwerpen en Brussel. Er bestond overigens wel zo'n plan voor verdere doortrekking, dit werd de R11 genoemd. In dat geval zou de ring pas echt ontlast worden. Antwerpen gelooft verder dat veel verkeer van de wegen zal verdwijnen, wanneer de openbaar vervoer verbindingen verbeterd worden. Voor de nieuwbouw is zeker 1,25 miljard euro nodig. Betrokkenen willen dat komend najaar met de bouw wordt begonnen. Het hele project zou dan in 2024 gereed moeten zijn.