Een hele opmerkelijke uitspraak van de rechter in Alkmaar. Ex medewerkers van Klomp Groepsvervoer kregen retentierecht over de busjes die eigenlijk van een leasemaatschappij zijn.
Op 8 november heeft de Rechtbank in Alkmaar een opmerkelijke uitspraak gedaan. In een kort geding is bepaald dat een tiental ex-werknemers van het failliete Klomp Groepsvervoer terecht een zogenaamd ‘retentierecht’ uitoefent op een aantal taxibussen van het bedrijf. Saillant detail is dat die bussen geleaset zijn bij Van Mossel Leasing, en dat bedrijf eiste de busjes dan ook terug.
Als gevolg van deze uitspraak hoeven de ex-werknemers de bussen niet af te geven zonder een garantstelling. In een bodemprocedure wordt nu uitgemaakt hoeveel geld de chauffeurs nog te vorderen hebben en of ze om aan dat geld te komen de bussen mogen laten veilen. Volgens FNV Taxi hebben de chauffeurs nog een forse loonvordering op hun voormalige werkgever, Klomp groepsvervoer uit Ede. Het bedrijf heeft jarenlang de cao niet nageleefd waardoor de chauffeurs tekort kwamen. Per chauffeur zou er een vordering van rond de 4200 Euro zijn volgens de bond. De rechter oordeelde nu dat Van Mossel Leasing een garantiestelling van 35.000 Euro moet afgeven alvorens weer de beschikking te kunnen krijgen over de bussen.
Dat is een baanbrekende uitspraak van de rechter. Advocaat Jan Hein Mastenbroek op de FNV website: ''Dit is een hele principiële en baanbrekende uitspraak. Een retentierecht houdt in dat je, om een vordering geïnd te krijgen, zaken onder je houdt totdat de vordering betaald is. Dat gebeurt vaak bij voor vorderingen op de ‘eigenaar’ van die zaken. Zo kan een garagebedrijf een gerepareerde auto vasthouden, totdat de nota is voldaan. De taxibusjes zijn echter eigendom van Van Mossel Leasing en niet van Klomp. De Rechtbank heeft geoordeeld dat werknemers ook een retentierecht kunnen inroepen op eigendommen van een derde. Het was voor hen ook alles of niets: als de chauffeurs de busjes hadden moeten inleveren, zouden zij nooit meer iets van hun geld gezien hebben. Klomp is immers failliet. De chauffeurs kunnen nu de taxibusjes als onderpand houden totdat van Mossel een garantstelling heeft gedaan. Nu dit in deze zaak is gelukt, kunnen werknemers dit mogelijk ook in andere (dreigende) faillissementen doen.”
Deze uitspraak zou wel eens grote gevolgen kunnen krijgen in de toekomst. Werknemers die de dupe dreigen te worden van een faillissement van hun werkgever krijgen hiermee een middel in handen. Wat tot nu toe voor verduistering doorging lijkt door deze uitspraak gerechtvaardigd te worden, zelfs als het geleasete voertuigen betreft. Bij faillissementen van transportbedrijven zou dit wel eens voor de nodige ophef kunnen gaan zorgen in de toekomst.
Tegelijkertijd zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om door te starten na een faillissement. Leasemaatschappijen zullen namelijk niet snel weer in zee gaan met dubieuze ondernemers die al eerder de bietenbrug op gingen. Eigenlijk is dat een prachtige ontwikkeling. Niet alleen krijgen de werknemers zo een extra middel om hun zuurverdiende geld veilig te stellen, het voorkomt ook het schandalige doorstarten wat vandaag de dag schering en inslag is.
Bron: www.fnv.nl