Het Barneveldse bedrijf Orlaco komt volgend jaar met een camerasysteem dat de zijspiegels op trucks vervangt en daarmee het zicht voor de chauffeur verbetert. MirrorEye beschikt onder meer over nachtzicht, inhaaldetectie en een automatische 'panningfunctie'. Bij de autonoom rijdende trucks van Mercedes en de experimentele Renault truck Optifuel Lab 2 zagen we al eerder soortgelijke initiatieven.
MirrorEye bestaat uit twee High Definition (HD)-camera’s aan de zijkant van de truckcabine. De chauffeur ziet de camerabeelden real-time op een splitscreen HD-monitor in de raamstijl van de cabine en heeft zo optimaal zicht op weggebruikers naast en schuin achter de truck. Altijd, overal en onder alle omstandigheden, zegt Orlaco.
Dankzij Night Vision hebben chauffeurs namelijk ook ‘s nachts beter zicht op het verkeer rond hun truck, zegt Orlaco. MirorEye is bovendien voorzien van een panning-functie. Hierbij bewegen de camera’s automatisch mee tijdens het afslaan of achteruitrijden, waardoor chauffeur beter zicht heeft tijdens deze manoeuvres. Tot slot waarschuwt het camerasysteem de chauffeur wanneer hij van baan wil wisselen terwijl er zich een andere weggebruiker naast de truck bevindt.
MirrorEye draagt niet alleen bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, zegt Orlaco. Testen wijzen ook uit dat door het aerodynamische ontwerp 1 tot 2 procent brandstof bespaard wordt ten opzichte van een traditionele truck met zijspiegels. Orlaco’s nieuwste innovatie voldoet aan de strenge EMC-standaarden en wordt vervaardigd volgens de ISO/TS 16949-richtlijnen voor de automotive industrie. Er komen camera- en monitorbeugels beschikbaar voor alle truckmerken. Prijzen zijn nog niet bekend.