Parking Boermark aan A1 afgesloten voor trucks

Nieuws
16-12-2024 | Door Iep van der Meer

Verzorgingsplaats Boermark langs de A1 ter hoogte van Holten is omgebouwd voor personenwagens en is afgesloten voor trucks. En dat terwijl er al te weinig plekken zijn voor chauffeurs om hun rust door te brengen. Wij vroegen Rijkswaterstaat naar de achterliggende gedachte om deze parking af te sluiten voor vrachtwagens.

Na eerst gebeld te hebben met Rijkswaterstaat werden we doorverbonden met voorlichting. Daar vroeg men om een mailtje te sturen met de vraag. Hier onder onze mail aan Rijkswaterstaat:

Goedendag, 

Deze mail stuur ik na telefonisch contact met uw medewerker:

Parkeerplaats Boermark aan de A1 ter hoogte van Holten is afgesloten voor trucks en wordt omgebouwd naar een personenauto parkeerplaats. Ik zou, als journalist voor BIGtruck.nl graag van u willen weten waarom dit gebeurt. Wij zien steeds meer truck parkeer plaatsen verdwijnen in Nederland, ondermeer omdat laadpaal plekken gebouwd worden. 

Tegelijkertijd is er een nijpend gebrek aan truck parkeerplaatsen. Chauffeurs moeten van de rijtijdenweg hun rust kunnen genieten langs de wegen en het is merkwaardig dat een overheid die dat van ze vraagt het aantal plekken om rust te nemen juist verminderd. Wat zit hier achter?

Met vriendelijke groet, Iep van der Meer, Hoofdredacteur BIGtruck.nl

Het antwoord kwam vandaag binnen via de mail, en luidt als volgt:

Beste Iep van der Meer,

Naar aanleiding van uw telefonisch contact met mijn collega en uw vragen over de voorzieningen voor parkeerplaats Boermark, stuur ik u hierbij de volgende reactie.

Het ontbreken van onder andere sanitaire voorzieningen op verzorgingsplaats Boermark veroorzaakte al langere tijd veel overlast bij omwonenden en op de verzorgingsplaats zelf. Enkele jaren geleden is de verzorgingsplaats Boermark (en De Hop, Struik en Bolder) volledig heringericht. Omdat er op Boermark en de Hop geen voorzieningen zijn, maar op de zeer nabijgelegen verzorgingsplaatsen Struik en Bolder wel, is voor deze oplossing gekozen. Met deze oplossing zijn de beperkte parkeerplaatsen voor vrachtwagens op Boermark en De Hop komen te vervallen. Op de verzorgingsplaatsen Struik en Bolder zijn geen extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gerealiseerd, omdat hier sprake is van overcapaciteit. Het vrachtverkeer kan terecht bij de zeer nabij gelegen grote verzorgingsplaatsen Struik en Bolder waar wel allerlei voorzieningen aanwezig zijn. Bij de herinrichting van deze verzorgingsplaatsen is ook het deel voor vrachtwagens volledig nieuw ingericht. 

Bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo is ook naar de parkeercapaciteit voor vrachtwagens gekeken. De benodigde capaciteit is gebaseerd op prognoses van de verkeersintensiteit in 2030 op het betreffende wegvak waaraan de verzorgingsplaatsen zijn gelegen. Daarbij is ook rekening gehouden met beschikbare capaciteit op nabij gelegen (<10km) verzorgingsplaatsen. Zo zijn er afgelopen jaar 13 extra vrachtwagenparkeerplaatsen gerealiseerd bij de herinrichting van de iets verderop gelegen verzorgingsplaatsen De Paal en Vundelaar. Daarbij is ook rekening gehouden met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 

Volgens deze reactie van Rijkswaterstaat is er dus eigenlijk niks aan de hand, en zijn er parkeerplaatsen genoeg voor vrachtwagens. De trucks die vrijwel iedere nacht van de vluchtstrook en van pechhavens worden geplukt bewijzen echter het tegendeel. Afgelopen week wist TLN zelfs te melden dat we in Nederland op dit moment 4000 parkeerplaatsen tekort komen.

Merkwaardig is ook dat er eerder gekozen wordt voor een afsluiting voor vrachtwagens dan voor het plaatsen van sanitaire voorzieningen, zoals in Duitsland. 
 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-07-2018
parking_nobis_LR.jpg

Minister wil meer beveiligde parkeerplaatsen

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat streeft naar uitbreiding van het aantal beveiligde…
Nieuws
02-10-2018
weginspecteur-met-boa-status.jpg

Rijkswaterstaat verwacht drukte aan de grens

Rijkswaterstaat verwacht overlast van parkerende trucks bij de grensovergangen met Duitsland op de Dag van…
Nieuws
09-12-2024
Velperbroek

Knooppunt Velperbroek: Max 45 ton

Na de gewichtsbeperking op de A7 bij Purmerend die inmiddels voorbij is krijgt het vrachtverkeer nu te maken met een…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.