Peinemann Hoogwerksystemen uit Hoogvliet heeft onlangs een Volvo FMX 8x4 in gebruik genomen. Het voertuig is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker waarvan de werkhoogte 75 meter is en het maximale zijdelings werkbereik 41 meter. Vooral het manoeuvreervermogen, de wendbaarheid en flexibiliteit van truck en opbouw waren voor Peinemann redenen om hiervoor te kiezen. De truck wordt ingezet in de verhuurvloot van Peinemann en werd geleverd door Volvo Rotterdam.
De Volvo FMX 8x4 voor Peinemann Hoogwerksystemen is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker T 750 HF (High Flex). Doordat de maximale draaihoek van de werkbak 440˚ en van de jib 220° is, wordt volgens Volvo een hoge mate van bewegingsvrijheid en flexibiliteit geboden.
De keuze voor een 8x4-chassisvariant maakt de truck wendbaar wat belangrijk is bij gebruik van het voertuig in binnenstedelijk gebied en daar waar weinig ruimte is. Om hoge technische aslasten mogelijk te maken, heeft de Volvo FMX daarnaast een 10-tons naloopas.
Werkhoogte
Het voertuig wordt ingezet voor opdrachten waarbij een grote werkhoogte of veel zijdelings bereik vereist is zoals: hoge flats, kantoorpanden, havenkranen, windmolens, hoogspanningsleidingen en de petrochemische industrie. De machine is voorzien van een lier in de werkbak met een capaciteit van 300 kg en een zogenaamd `lift up` systeem, waarmee bijvoorbeeld glasplaten op hoogte gebracht en geplaatst kunnen worden. Zelfs bij een werklast van 320 kg wordt met deze hoogwerker de 75 meter werkhoogte behaald, de maximale totale werklast bedraagt 600 kg.
Oprichthoek
Een ander voordeel van de Volvo FMX met Ruthmann hoogwerker is de grotere oprichthoek van het telescoopsysteem. “Door de 83° oprichthoek en de slechts 8,7 meter maximale afstempelbreedte, kunnen we nog dichter bij het te benaderen object afstempelen. Bovendien gebruiken wij altijd extra grote stempelschotten waardoor de stempeldruk gereduceerd wordt tot circa 10 ton per m². Dat is een veiligheidsoverweging die we vanaf het begin bij al onze vrachtwagen hoogwerkers doorgevoerd hebben, waarmee we het risico op wegzakken van de stempels in de zachte Nederlandse bodem zo klein mogelijk maken. De Volvo FMX is daarvoor uitgerust met een 10-tons vooras. Die hadden we ook echt nodig in verband met de plaats van de stempelschotten. De uitdaging is elke keer weer om deze grote stempelschotten mee te krijgen zonder de functionaliteit en wendbaarheid te beperken, en dat is ook deze keer weer gelukt”, verklaart Dik Advokaat, manager technische dienst bij Peinemann Hoogwerksystemen.