Nissan komt met de NV300 met een bestelauto in het grootste marktsegment, dat van de eentonners. Het merk heeft hier veel concurrentie dus probeert Nissan zich te onderscheiden door vijf jaar garantie te geven op dit model.
Al sinds 1992 zit Nissan in een 'team' met Renault en Opel om de markt van eentons bestelauto's te bedienen met een gezamenlijk ontwikkeld model. Nissan doet het Europees prima, maar in Nederland kan het nog wel wat beter, met de bestelauto's van dit merk. Omdat Opel en Fiat nu ook een setje zijn, is er nu ook een Fiat van hetzelfde model als deze nieuwe Nissan NV300.
Marokko
Tijdens de introductie op de Marokkaanse provinciale wegen bleek de NV300 een probleemloze bestelauto te zijn. Dat ligt ook aan het feit dat dit land prima wegen heeft, met duidelijke markeringen. De NV300 moet bediend worden met een handbak, een automaat is niet voor handen. De stoelen zijn voldoende maar meer ook niet. De schakelindicator in het dashboard is wel handig, de 1,6 liter Renault dCi motor, we kregen de 125 pk variant mee, doet zijn werk bij lage toeren en trekt dan zo voorbeeldig, dat je echt wel even naar die indicator moet kijken. Verder zijn we van deze bestelautogeneratie gewend dat die prima zicht rondom biedt en dat de spiegels makkelijk instelbaar zijn. Het rijden door Marokko betekent langzamer rijden,want de wegen zijn nu eenmaal minder goed. Dit is gelukkig niet overal zo, maar onze eerste kennismaking betekende goed opletten, ook op controleposten van de politie, waar je, net als in het Rusland van voor de val van de Berlijnse Muur, dit soort controles tegenkwam. Stapvoets rijden dus. De Nissan is min of mee probleemloos, ook tijdens een uitwedstrijd als deze.
AdBlue
De display op het dashboard is groot en duidelijk op de middenconsole en aan het start-stopsysteem van de motor ben je zo gewend. Net zoals bij eerdere Nissan bestelauto's is het qua product allemaal in orde. Twee airbags voorin, zij airbags, gordelspanners. De van Renault geleende motoren hebben om Euro 6 te halen een roetfilter en een SCR systeem, dus met AdBlue. Er is keuze uit meerdere vermogens variërend van 95 tot 144pk, waarvan de twee krachtigste een dubbele turbo hebben. De lichtste versie heeft een CO2-uitstoot van 155 gram. Nissan zegt dat de nieuwe NV300 langer is dan de Primastar, het vorige model, en dat de NV300 één liter per honderd kilometer minder nodig heeft. De NV300 voldoet aan Euro 6, dus is sowieso schoner. De nieuwe troefkaart van Nissan in het eentons segment kan besteld worden naar keuze uit twee lengtes en hoogtes. De vanafprijs ligt boven de 19.000 euro, en dat is niet te goedkoop. Duidelijk is hier dat voor de extra garantie wel iets bijbetaald moet worden.
Tim de Jong