Een chauffeursplatform op facebook heeft een verzoekschrift, ook wel petitie genaamd, opgesteld tegen de prijs van de bestuurderskaart in ons land. Kiwa heeft het monopolie en heeft de prijs inmiddels opgestuwd tot 117 Euro en 35 Eurocent. Ter vergelijking, in Duitsland kost de kaart 40 Euro.
De petitie eist dat het monopolie wordt losgelaten of dat de minister prijsaanpassingen eist. Dat eerste zal lastig worden. De kaartjes zijn fraudegevoelig en het lijkt ons niet handig als ze op meerdere plekken worden geproduceerd en uitgegeven. Dat er wat aan die idiote prijsstelling gedaan moet worden is wel duidelijk. Het plastic kaartje zelf vertegenwoordigt amper de prijs van een Euro.
Even ter vergelijking, in Duitsland kost het dus 40 euro, in Ierland 45 Euro en in Tsjechië maar 28 Euro. Het Kiwa is kennelijk gerechtvaardigd om dit bedrag in rekening te brengen. Dit is geregeld in een document 'consultatie tariefstelse'l' genaamd, daterend van 12-6-2015. Zowel Kiwa als ILT verwijzen naar het ministerie omdat dit schijnbaar een geheim document is. Pogingen van een collega journalist om om in het kader van de wet openbaarheid van bestuur (WOB) om dit document te mogen inzien leverde niks op. De afspraken tussen overheid en Kiwa zijn kennelijk van staatsbelang.
Het ministerie wees het WOB-verzoek afgewezen. Hier zijn ook Kamervragen over gesteld. Die kun je lezen door deze link aan te klikken waar ook de tarieven van Europese chauffeurskaarten vermeld staan:
" rel="nofollow">https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2013/01/31/beantwoording-kamervragen-van-het-lid-de-rouwe-cda-over-het-bericht-ministerie-wijst-wob-verzoek-kiwa-contract-af
7 juni 2016 heeft minister Schultz van Haegen een brief gestuurd aan de voorzitter van de Tweede Kamer dat zij verwacht na de zomer van 2016 met een definitief voorstel te kunnen komen betreft herziening tarievenstelsel ILT en Kiwa. Zie:
" rel="nofollow">https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/06/07/herziening-tarievenstelsel-ilt-en-kiwa
Tot op dit moment is dat nog steeds niet gedaan en we zijn bang dat dit alles in een doofpot gaat belanden. De bal ligt nu bij de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu, Cora van Nieuwenhoven. De petitie moet haar aansporen tot actie.
Je kunt deze actie ondersteunen door ">hier te tekenen!