De E17, de weg vanuit Antwerpen naar de Franse grens bij Lille, is een drukke internationale verbindingsroute. Onderweg kom je langs vijf snelwegparkings. Om de bezettingsgraad daarvan te verbeteren en om de kans te vergroten dat je daar terecht kunt voor een overnachting, komt Vlaanderen met een app en met matrixborden boven de weg.
De route E17 Gent - Kortrijk is de derde drukste snelweg voor vrachtverkeer, na de ring rond Antwerpen (R1) en de E17 Antwerpen - Gent. Al dit (vracht)verkeer zorgt voor extra druk, niet alleen op de snelwegen maar ook op de snelwegparkings. Om een betere spreiding te krijgen over de parkings lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in 2020 een proefproject langs de E17.
“Momenteel weten vrachtwagenchauffeurs niet of er een parkeerplaats vrij is op een snelwegparking en moeten zij dit gokken,” zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Dit leidt tot overbezetting op één parking terwijl er op de volgende parking misschien nog plaats vrij is. Door de bezettingsgraad in real time weer te geven via de dynamische borden en apps, hopen we de vrachtwagens beter te spreiden over de verschillende parkings. Dat zorgt voor meer verkeersveiligheid, wegens minder foutief geparkeerde vrachtwagens, en meer rust voor de chauffeurs die niet meer hoeven te zoeken naar een veilige rustplaats.”
Welke parkings?
De actuele bezettingsgraad van 5 snelwegparkings langs de E17, richting Frankrijk, zal de komende maanden op de dynamische signalisatieborden boven de snelwegen te zien zijn, op momenten dat de borden niet gebruikt worden voor andere verkeersinformatie weer te geven.
De betrokken snelwegparkings zijn (telkens in de richting van Frankrijk): Kalken, Nazareth, Kruishoutem, Marke en Rekkem. Het proefproject loopt voorlopig tot eind 2020 en wordt medegefinancierd door de Connecting Europe Facility van de Europese Unie.