Grote transportbedrijven, TLN en andere betrokkenen beijveren zich om volgend jaar de eerste pelotons kort achter elkaar rijdende trucks te laten rijden op onze wegen.
Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector zien volop kansen voor truck platooning. Met een groot aantal partijen waaronder TLN, ANWB, Peter Appel Transport, Simon Loos, Unilever, Albert Heijn en Jumbo is overeengekomen om volgend jaar in de praktijk te kijken hoe truck platooning ingezet kan worden. Met 2 á 3 trucks die zijn uitgerust met via internet gekoppelde elektronica wordt dan op verschillende wegen in Nederland gereden.
Betere doorstroming
Door vrachtauto’s dichter op elkaar te laten rijden zijn brandstof- en CO2-besparingen tot 10% mogelijk. Dat is niet alleen goed voor het terugdringen van de uitstoot van CO2, maar het kan ook interessante besparingen opleveren voor het bedrijfsleven. Truck platooning zorgt daarnaast ook voor een veiliger wegtransport. Door een betere doorstroming van het verkeer, zijn goederen eerder op hun bestemming, aldus TLN.
European Truck Platooning Challenge
In de door Rijkswaterstaat georganiseerde European Truck Platooning Challenge reden dit voorjaar trucks van DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo voor het eerst als truck platoons over landsgrenzen heen. Deze eerste grensoverschrijdende test in Europa heeft laten zien dat er zowel technisch als organisatorisch al veel mogelijk is. De real life cases zijn vooral bedoeld om meer ervaring op te doen met het gebruik van truck platooning op de openbare weg, aldus TLN.