Nieuws
17-07-2018 | Door Tim de Jong

Ook bij de internationale persbijeenkomst van de de Duitse RAI, de VDA, die de IAA organiseert, ging het vaak over platooning en de zegeningen die ons met dit systeem te wachten staan. Herhaald werd dat wanneer trailercombinaties dicht achter elkaar rijden, dit voordelen in verbruik oplevert, ook voor de voorste en dat het verkeer dan beter doorstroomt. Een en ander maakt het wegvervoer zo’n tien procent zuiniger en de CO2 uitstoot daalt evenredig.

Echter zouden LZV grootschalig worden toegelaten in Europa, BIGtruck heeft het onder andere bij de ingenieurs van DAF geverifieerd, dan zorgt dat meteen voor een reductie van 20% in verbruik en uitstoot. Er is daarbij sprake van bestaande techniek. En er zijn minder chauffeurs nodig, bovendien. BIGtruck legde deze vraag voor aan het panel dat in Frankfurt was samengesteld door de VDA, bestaande uit topmensen van Daimler, Volkswagen (Scania en MAN) en topman Andreas Schmitz van de gelijknamige trailerbouwer, de grootste van Europa.

De drie topmensen wilden alle drie onze vraag beantwoorden: waarom al die moeite voor platooning terwijl de LZV nu al vandaag, zonder al die elektronica en telematica een dubbel zo groot voordeel kan leveren? Andreas Schmitz was het direct met ons eens. Hij zei dat de Duitse wetgever de grote sta-in-de-weg is. “Anders hadden we inderdaad al veel grotere voordelen kunnen behalen.” Martin Daum van Mercedes ging nog een stap verder over zijn overheid. “Toen we de overheid aan de hand van studies en praktijktesten bewezen dat met de LZV twintig procent CO2 uitstoot bespaard wordt, viel dat niet goed: grote zware trucks die zuiniger zijn. Nee, dat was duidelijk niet de bedoeling."  Het derde antwoord kwam van Andreas Renschler die ook de overheid als schuldige aanwees en bij wie frustratie doorklonk: “We zijn hier al sinds 2006 mee bezig en steeds weer blijkt dat dit de snelste en goedkoopste oplossing is. Maar de bereidheid om het te doen moet van drie kanten komen, dus ook de overheid. Daar blijven we aan trekken.”

Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer we straks met een peperduur, high-tech systeem opgescheept zitten dat nog niet de helft van de efficiency van de LZV weet te behalen, maar dat wel veel meer kost en dat algemeen toegepast gaat worden omdat politici niet willen weten wat wijsheid is.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
14-06-2016
steenbergen-transport-header-1.jpg

Proeven met LZV platooning

Ook LZV gaan meedoen in de platooning proeven die Rijkswaterstaat optuigt voor de komende twee jaar. Er hebben zich daarnaast…
Nieuws
20-09-2018
Koeltrans3-1400.jpg

Duitsers wennen aan de LZV

De Duitsers beginnen te wennen aan het verschijnsel 'Langfahrzeug' oftewel de LZV. Op de IAA waren verschillende configuraties…
Nieuws
02-12-2017
24129871_1792518270822016_4451796447278259001_n.jpg

Koeltrans LZV Duitsland in

Koeltrans uit Angeren is één van de eerste Nederlandse transporteurs die met een LZV Duitsland in rijdt. Koeltrans heeft de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.