De chauffeurs werden juridisch bijgestaan door de FNV, ondersteund door cao-specialist VNB. Hans Maatman. Een werknemer met achterstallig loon: ‘Ik ben blij dat ik dit hoofdstuk na al die jaren eindelijk kan afsluiten.’
Vos Transport had eenzijdig bepaald hoeveel tijd werkzaamheden moesten duren. Deden chauffeurs langer over dat werk, dan werd die (extra) tijd automatisch gecorrigeerd en niet betaald. Dit is in strijd met de cao. Het bedrijf mocht zijn chauffeurs erop aanspreken als zij zich niet hielden aan de door Vos zelf bedachte richtlijnen. Dit mag echter niet leiden tot het niet uitbetalen van wel gemaakte uren.
Flinke bedragen
Volgens Denny Karakusevic, juridisch medewerker van VNB, lopen de bedragen die inmiddels zijn uitbetaald in de duizenden euro’s. Karakusevic: ‘De loonvordering van een van de chauffeurs was over zes maanden al 4.600 euro. Volgens mij is de kans dat je als werknemer van Vos Transport géén achterstallig loon tegoed hebt uiterst klein.’
Niet eerste keer
Het Gerechtshof verweet Vos Transport ook dat het bedrijf weigerde inzicht te geven in de registratie van de gewerkte uren. En dat was niet voor de eerste keer. In 2014 en 2021 had de rechter Vos Transport in vergelijkbare zaken ook al berispt.
Belangrijke uitspraak
Karakusevic verwacht dat het arrest van het gerechtshof niet onopgemerkt zal blijven in de transportsector. ‘Voor werkgevers moet het een signaal zijn dat ze niet ongehinderd de cao aan hun laars kunnen lappen. Voor werknemers is het een signaal dat het loont om misstanden bij hun bedrijf aan ons te melden.''