Deze onjuiste opgave van feiten over de lading van het schip is schandalig, want met de grotere aantallen, vooral van elektrische voertuigen zijn de risico’s veel groter dan aanvankelijk gedacht. De brand heeft inmiddels al geleid tot veel discussie rondom elektrische voertuigen, niet alleen aan boord van schepen, maar ook in parkeergarages.
De risico’s bij zo’n brand zijn enorm, aangezien de batterijen zich niet laten blussen. De accupakketten zijn zodanig gebouwd dat er geen water in kan komen, en dus ook geen bluswater. Bovendien blijken sommige soorten accu’s ongevoelig voor het afsluiten van de zuurstof aanvoer. Het eenvoudig afdekken van een brandende, elektrische auto om zo de zuurstoftoevoer af te sluiten zoals Stena Lines aangeeft in Truckblog lijkt dus ook lang niet altijd te werken. Een rederij als TT Lines promoot zelfs elektrisch rijden, en faciliteert zelfs het opladen aan boord tijdens de overtocht. Of dat een goed idee is op een ferry met honderden passagiers aan boord is de vraag.
De nu opgelaaide discussie rondom elektrische voertuigen en brandgevaar kan dan ook serieuze gevolgen hebben voor het vervoer en de stalling van die auto’s. Laten we hopen dat er adequate oplossingen gevonden worden voor dit probleem, voordat we straks met elektrische trucks aan boord van ferry’s gaan. De accupakketten van elektrische trucks zijn namelijk vele malen groter dan die van een gemiddelde Tesla, waardoor de risico’s nog veel groter zijn als er brand uitbreekt.