Reeks vernieuwingen aan Renault Trucks D-Serie

Nieuws
03-05-2022 | Door Tim de Jong

Renault Trucks timmert flink aan de weg met elektrische varianten. Maar de dieselmotoren worden niet vergeten. Met de nieuwe Euro 6-E versie van de elf liter motor van het merk, claimt Renault flinke verbruiksverbeteringen, oplopend tot tien procent.  

De nieuwe Renault Trucks D Wide en C 2,3 m worden uitgerust met de vernieuwde DE11-motor. Deze Euro VI step E-motor van Renault Trucks is uitgerust met nieuwe technologieën die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot volgens het merk aanzienlijk verlagen. In de D-Serie van Renault Trucks zijn deze motoren leverbaar met naar keuze 380 of 430 pk.

Betere verbranding

Voor een betere verbranding zijn de DE11-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht wat zorgt voor een beter gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. 
Er kwam ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde lagering waardoor de weerstand vermindert en de reactietijd verhoogd wordt. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en is er een nieuwe hoogwaardige olie nodig met een lage viscositeit.

Versnellingsbak

De Renault Trucks D Wide en C 2,3m zijn ook uitgerust met de Optidriver-versnellingsbak van de nieuwe generatie. Als optie maakt de Eco-modus een verdere vermindering van het brandstofverbruik mogelijk.

Tenslotte kan volgens het merk het brandstofverbruik nog eens met 5% worden verlaagd met het Fuel Eco+ Pack, dat een dakspoiler, zijspoilers, een uitschakelbare compressor en automatische motoruitschakeling na drie minuten omvat. Al deze technologieën samen zorgen voor een brandstofbesparing van 10% ten opzichte van de vorige generatie, zegt Renault Trucks.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-04-2025
MVC05802-1400

Zwaartransport loopt vast in Vlaardingen

Zwaartransport loopt vast in Vlaardingen
Nieuws
30-04-2025
BCS_Scania-1-pers-2025

Trio nieuwe Scania's voor Bemmel Container Service

Trio nieuwe Scania's voor Bemmel Container Service
Nieuws
30-04-2025
615_2025_Kennis_Transport_Breda-013

10 Volvo FH Aero trucks voor Kennis Transport

Kennis Transport & Logistics heeft een serie van tien Volvo FH Aero trucks besteld. Het gaat om zes FH…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.