Nieuws
18-12-2019 | Door Iep van der Meer

De Brandweer Twente heeft zes nieuwe 4x4 brandweerwagens in gebruik genomen. Het gaat om Renault Trucks D280 4x4 trucks met manschappencabines en een tankautospuit opbouw. Het is voor het eerst dat deze zogenaamde Camion-Citerne Feux de Forêts door een brandweerkorps in Nederland wordt ingezet.

De levering kwam tot stand in samenwerking met BMT Fire & Rescue uit Oss, Renault Trucks-dealer Nijwa Groep en Renault Trucks Nederland. “Wij waren voor het blussen van natuurbranden op zoek naar een degelijk voertuig dat zich reeds heeft bewezen in de praktijk”, vertelt Ko van Wijland, projectleider aanbesteding bij de Brandweer Twente. “Dat is bij een 4x4-chassis van Renault Trucks met een BMT Fire & Rescue Gimaex-opbouw absoluut het geval. Deze voertuigen zijn afkomstig uit Frankrijk, waar men veel ervaring heeft met het bestrijden van natuurbranden.” 

Gebouwd voor off-road gebruik

De Camion-Citerne Feux de Forêts (CCFM) biedt legio voordelen, vertelt Van Wijland. “De trucks zijn met 14 ton een stuk lichter dan de traditionele zwaardere 18-tons blusvoertuigen die we voorheen inzetten bij natuurbranden. In de praktijk liepen we er tegenaan dat de oude voertuigen te log en te zwaar zijn voor inzet in het terrein. De CCFM-voertuigen zijn specifiek geschikt voor natuurbrandbestrijding. Ze zijn wendbaarder en gebouwd voor off-road gebruik. Zo hebben deze trucks bredere banden, die door het zeer flexibele chassis bovendien altijd bodemcontact houden.” 

Vlam- en hittebestendig

Met deze voertuigen kunnen natuurbranden effectiever en veiliger worden bestreden, vertelt Van Wijland. “Het voertuig heeft een watertank met een inhoud van 4000 liter, is ingericht voor vier personen, heeft vier straalpijpen en kan ook rijdend blussen door middel van een blusmonitor die vanuit de cabine bediend wordt. Verder is alles op en aan het voertuig beschermd tegen vlammen en hittestralen. Zo is de brandstoftank voorzien van een hitteschild, zijn de remschijven en alle leidingen uitgerust met een brandwerend materiaal en beschermen bumper nozzles de banden tegen de hitte. We kunnen hiermee zonder problemen over brandende of smeulende ondergrond rijden.” 

Veiligheid in cabine

De trucks zijn ook voorzien van een heel aantal specifieke veiligheidssystemen voor de veiligheid van brandweerlieden. Zo is het voertuig uitgerust met een buizenstelsel met sproeiers op de cabine, de opbouw, de wielen en de bodem zodat het voertuig zichzelf indien nodig nat kan houden. “Mochten de manschappen ingesloten raken bij een natuurbrand, dan kunnen ze zich terugtrekken in de cabine. De cabine is onder meer voorzien van een ademluchtsysteem en een rolkooiconstructie, voor het geval de truck omrolt.” 

Ook inzetbaar als tankwagen

De zes trucks worden gestationeerd in de kazernes in Nijverdal, Rijssen, Denekamp, Tubbergen, Delden en Wierden. Van Wijland: “We gaan deze voertuigen ook inzetten voor watertransport bij andere calamiteiten, bijvoorbeeld bij branden in landelijk en stedelijk gebied waar de bluswatervoorziening beperkt is. Deze voertuigen zijn dan een aanvulling op onze bestaande tankautospuiten en tankwagens.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
26-01-2021
volvo-fm-crew-cab.jpg

Volvo FM Crewcab: 9 personen in een truck!

Volvo presenteert de nieuwe FM met Crew Cab. Deze nieuwe cabine is geschikt voor maximaal negen personen en…
Nieuws
10-01-2017
Brandweer1.jpg

Als de brandweer met een Scania!

'Gaan als de brandweer' is een gevleugelde chauffeursuitspraak maar met deze Scania kan dat ook echt! Het instituut Fysieke…
Nieuws
27-02-2017
Brandweer6-1400.jpg

BrandweerMAN

Drenthe is weer een stuk veiliger geworden door de inzet van een nieuwe brandweerman. Sorry? Jazeker, een BrandweerMAN! De MAN TGM 15.290…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.