Drowa vloerisolatie uit het Friese Dokkum heeft het wagenpark uitgebreid met een Renault Trucks T High bakwagen met een volume opbouw. De truck wordt ingezet voor het vervoer van isolatiemateriaal en kan als normale combinatie en als LZV worden ingezet. Daardoor kan de Renault T440 maar liefst 170 kubieke meter isolatiemateriaal vervoeren.
Drowa isoleert kruipruimtes van woningen met gerecyclede polystyreen en draagt daarmee bij tot enorme besparingen op de stookkosten, en dus ook aan een lagere CO2-uitstoot. Het bedrijf heeft inmiddels vijf volume combinaties op de weg waarvan er twee als LZV kunnen worden ingezet. Opvallend is dat er maar liefst vier merken in de vloot zijn opgenomen.
Directeur Kees de Vries: “Hoe de achterkant er uit ziet, bepaal ik, en daarmee bedoel ik de laadbakken en de aanhangwagen waarmee we het werk doen. De voorkant is de keuze van de chauffeur. Die moet er mee werken en er meestal ook de hele week in wonen. Natuurlijk moet dat wel binnen het redelijke zijn, maar deze keuze voor de Renault Trucks T High was echt de voorkeur van chauffeur Adzer de Jong.”
Trots op Renault-truck
Adzer is trots op zijn nieuwe Renault en hij is vooral content met de ruimte in de hoge cabine. De vlakke vloer is ideaal en de truck is voorzien van alle mogelijke luxe. Zo is er een koffiezetapparaat, een magnetron, een standairco, een extra kastenwand en zelfs een draaibare bijrijdersstoel met een uitschuifbare eettafel. Adzer: “Ik had die tafel gezien in een BIGtruck filmpje op internet en dat leek me ideaal. Volgens mij ben ik de eerste in Nederland met die optie en ik ben er heel blij mee. Ik ben altijd de hele week van huis en in deze cabine is dat beslist geen straf.” Adzer werkt nu al een paar weken met de Renault Trucks T en hij is bijzonder onder de indruk. “De auto rijdt bijzonder comfortabel. Ik ben er erg blij mee.”
Hoog laadvermogen
De Renault Trucks T High is uitgevoerd als 3-assige bakwagen en dat lijkt overbemeten voor het lichte werk van Drowa. De Vries: “Wij laden ons isolatiemateriaal in Zuid-Limburg maar we zitten zelf in Dokkum, helemaal bovenin Friesland. Door te kiezen voor een 3-assige motorwagen met een tandemas aanhangwagen hebben we voldoende laadvermogen om vrachten aan te kunnen nemen naar het zuiden. Op die manier kunnen we lege kilometers beperken. We rijden overigens standaard met één aanhangwagen maar als de volumes dat vragen dan kunnen we als LZV rijden.”
Lege kilometers beperken
De keuze voor de bijzondere configuratie ging niet over één nacht ijs. Kees de Vries: “Wij moeten zowel op industrieterreinen als in woonwijken uit de voeten kunnen en dat lukt uitstekend met deze combinatie. Het Renault Trucks-chassis met de gedwongen gestuurde naloopas is bijzonder wendbaar.” De opbouw van de combinatie is een schuifzeil carrosserie die door Drowa in eigen huis is doorontwikkeld. Door speciale flappen aan te brengen, worden de naden tussen de vloer en de schuifzeilen afgedicht. Door gaten bovenin de zijwanden kunnen de polystyreen chips eenvoudig naar binnen geblazen worden. De laadruimtes worden dus volledig losgestort gevuld met het isolatiemateriaal. Bij de klanten wordt de lading door een pomp in een bestelwagen uit de laadruimte gezogen en in de kruipruimte geblazen.
De Vries: “Het grote voordeel van de door ons ontwikkelde schuifzeilen is dat we ook andere lading mee kunnen nemen. Dat is belangrijk, want daarmee beperken we lege kilometers zoveel mogelijk, en ook dat is een stukje duurzaamheid.” De Renault Trucks T High 440 6x2 werd geleverd door Renault Trucks-dealer MS de Vries in Beetgum. De opbouw en de aanhangwagen werden gebouwd door het Duitse HW uit Vreden.