De Renault Trucks T- serie pakt mooi op in ons land maar dat geld helaas niet voor de K-serie van dit Franse truckmerk. We waren ooit bij de introductie van deze stoere bouwtrucks maar we zien ze in ons land vrijwel niet rijden.
Het is geen groot geheim dat Renault Trucks gebruik maakt van Volvo componenten. Afgezien van de cabines, de afstemming van de software en een enkele motorvariant zijn de trucks technisch vrijwel identiek. De Renault heeft echter zeker in het segment van de bouw- en constructie trucks een veel ruimere en meer moderne cabine dan de FMX trucks van Volvo. Toch wordt de K-serie in ons land vrijwel niet gepromoot, en dat heeft alles te maken met het beleid van de importeur.
Voor de in ons land nogal afwijkende wetgeving moeten bouwvoertuigen namelijk vaak voorzien zijn van allerlei speciale constructies en configuraties. Voor de FMX heeft Volvo veel geld geïnvesteerd in een prachtige serie bouwvoertuigen met wide-spread gestuurde tandemstellen, grote wielen, hydropneumatische vering en 10 tons voorassen. Al die aanpassingen moeten ontwikkeld en gehomologeerd worden bij de RDW, en dat is een kostbaar proces. Nu vallen Volvo en Renault Trucks onder één importeur en het is dan ook goed te begrijpen dat er gekozen is om dat hele traject slechts voor één merk te doen, zeker gezien de kleine omvang van het segment. Dat merk werd dus Volvo, en dat merk is dan ook bijzonder succesvol in de bouw. Toch is het jammer dat het prachtige Franse merk Renault Trucks hierdoor niet mee kan doen in dit segment. Met de fraaie ruime cabines en de stoere looks van de K-serie in combinatie met de fraaie Volvo techniek zou dat namelijk een prachtige aanbieding zijn op de markt van de bouwvoertuigen.