Renault Trucks staat in ons land niet bekend als de specialist voor de bouw. Toch levert dit merk hele fraaie bouwvoertuigen, getuige deze superdikke C 430 8x4.
De multifunctionaliteit van de Renault Trucks C 430 8x4 gaf de doorslag voor De Hondsrug B.V., gevestigd in Emmen. Het bedrijf rijdt zand, grind en beton en ziet met name de laatste jaren weer een toename in de activiteiten. De truck werd geleverd door Renault Trucks dealer Nijwa Veenoord.
De Renault Trucks C 430 8x4 van De Hondsrug B.V. is voorzien van een kabelsysteem waardoor verschillende werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Om de opbouw van het kabelsysteem te vereenvoudigen zijn er direct af fabriek in overleg met H.T.S.-N.C.H en Renault Trucks een aantal componenten zoals Adblue- en brandstoftank verplaatst aan het chassis. Directeur Hans Fuhler, die samen met broer Gerrie het familiebedrijf leidt: “Wij zochten een truck, die we voor nagenoeg al onze activiteiten kunnen inzetten. De Renault Truck C 430 8x4 heeft een uitstekende aslastverdeling, waardoor het mogelijk is deze in te zetten als betonmixer of voor het transport van een MegaMix silo. Daarnaast kan de truck worden ingezet als kipper. Met het kabelsysteem van H.T.S.-N.C.H kunnen we de MegaMix silo rechtop zetten.”
Goede prijskwaliteit
“De keuze is bepaald door het totaalplaatje. De Renault Trucks C heeft een ruime slaapcabine, is robuust en breed inzetbaar. Daarnaast is de prijskwaliteit-verhouding meer dan uitstekend. Het is waar voor je geld. Nu al kan ik zeggen dat de truck goed bevalt en niet te vergelijken is met de vorige generatie Renault Trucks. Deze Renault Trucks C is compleet. Voor extra comfort is hij uitgerust met lederen bekleding en een standkachel. En misschien opmerkelijk, hij is handgeschakeld. Voor ons werk met de silo’s blijkt dat toch makkelijker.''
Lange historie
De Hondsrug B.V. werd in 1934 door G.H. Fuhler opgericht, destijds heette het bedrijf Fuhler Transportbedrijf en Draglineverhuur, later Gebr. Fuhler. In 1978 werd De Hondsrug gekocht, gevolgd door de overname van Zand en Grintbedrijf (ZGB) in Sellingen. Het bedrijf bestond toen uit een aannemersbedrijf en een transportbedrijf dat beschikte over kranen, shovels en laadschoppen. In 1988 is het bedrijf in twee delen opgesplitst. Het transportdeel, bestaande uit Fa. Gebr. Fuhler en De Hondsrug viel ten deel aan de vader van de huidige directeuren. Vanaf die tijd ging De Hondsrug B.V. meer en meer werken voor andere klanten dan het ‘eigen’ aannemersbedrijf. In 2002 is het bedrijf door de huidige directie Hans en Gerrie Fuhler overgenomen en uitgegroeid tot een veelzijdige dienstverlener in het transport van zand, grind en beton. Momenteel heeft het bedrijf 18 vrachtauto’s waarvan de meeste in het transport van beton worden ingezet.