Riwald met hybride truck naar Dakar 2020

Nieuws
27-09-2019 | Door Iep van der Meer

Het Riwald Rally Team zet in de komende Dakar rally een volledig nieuw ontwikkelde Renault rallytruck in. In nauwe samenwerking met MKR Technology is er maandenlang hard gewerkt aan de ontwikkeling van een hybride off-road truck. Het project wordt ondersteund door de partners ZF Friedrichshafen, Renault Trucks, Hendrickson, AxleTech en Eurol. 

De rallytruck is erg compact gebouwd en heeft een opvallend uiterlijk gekregen. Verder is de Renault C460 Hybrid Edition een lichtgewicht vrachtwagen die inclusief de 700 kilo wegende hybride techniek het ideale en verplichte gewicht van 8,5 ton heeft bereikt. Dat gewicht is een voorwaarde om in de hoogste klasse mee te mogen doen in de rally.

Podiumplek

Gert Huzink van het Riwald Dakar Team heeft de Renault Trucks C460 Hybrid Edition de afgelopen periode uitgebreid getest. Het hybride aandrijfsysteem, voorzien van Eurol Specialty smeermiddelen, is aan extreme omstandigheden blootgesteld en volgens betrokkenen getest met veelbelovende resultaten. Het Riwald Dakar Team en MKR zijn een driejarige samenwerking aangegaan met als doel om binnen die periode een top drie notering in de rallywereld te realiseren, een podiumplek dus. 

Goedgekeurd door A.S.O.

Met de hybride aandrijving zet Riwald een nieuwe standaard voor de rallytrucks. De elektrische aandrijving vormt een enorme boost voor het koppel en dat kan het verschil maken in de rally. De organiserende A.S.O. onderschrijft de duurzame doelstellingen en de truck is inmiddels goedgekeurd voor deelname in de rally. De organisatie ziet het Riwald Dakar Team graag aan de start van de Dakar 2020 verschijnen.

Riwald jubileum 

De nieuwe hybride rallytruck is één van de hoogtepunten in het jubileumjaar van Riwald Recycling. Riwald is naar eigen zeggen één van de meest innovatieve recyclingbedrijven binnen Europa.

Technische specificaties Renault C460 Hybrid Edition: 

Type:                                          Renault Trucks C 460 Hybrid Edition

Engine:                                        DXI 13

Gearbox:                                      ZF Ecomat 6HP

Transfer Case:                              ZF VG 1600

Front and Rear axle:                      Axle Tech 4000 grand series.

Power output Diesel engine:           1040Hp

Torque output Diesel engine:          4600Nm

Electro engine:                              ZF CeTrax lite

Pick power E-engine:                     205Hp

Torque output max:                       1600Nm

Suspension:                                  Hendrickson

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
Nieuws
21-05-2025
Jan Wijnsma Scania 660S

Scania 660S Highline voor Jan Wijnsma

Jan Wijnsma Containertransport uit het Friese Metslawier heeft zijn langdurige wens vandaag zien uitkomen met de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.