Na het uitvallen van team Dakarspeed en het Firemen Dakar Team door crashes is er ook goed nieuws. De Renault Rallytruck van het Riwald team loopt weer! Na koortsachtig sleutelen is het team er in geslaagd om weer leven uit de Renault krachtbron te krijgen.
Morgen verschijnt Gert Huzink dan ook gewoon weer aan de start, maar dan wel buiten mededinging. Vroeger was je gewoon af als je uitviel, maar sinds vorig jaar is er de mogelijkheid om de rally toch uit te rijden als je uit het klassement gevallen bent. Ook team Dust Warriors van Van Groningen rijdt met de Iveco vanaf morgen mee in dat 'spek en bonen' klassement. Zij verloren heel veel tijd doordat de voorwiel aandrijving van de Iveco uitgevallen was. Toch slaagde het team er in om de Iveco uit een diepe duinpan te krijgen. Dat is een prestatie zonder voorwielaandrijving, maar ze kwamen te laat binnen om nog in het klassement mee te mogen doen.
Dat betekent dat de beide ex Team de Rooy Iveco Powerstar trucks nu uit het klassement zijn. Het Dust Warrior team mag door met de Iveco maar die van het het Firemen Dakar team is te zwaar beschadigd. Dat geldt ook voor de International Lonestar met de Scania motor waarmee Maurik Van den Heuvel reed. Zowel de International als de Firemen Iveco zijn te zwaar beschadigd door de heftige crashes. Technisch is er veel mogelijk maar zodra de kooiconstructie verbogen is houdt het op volgens de regelementen.
Dit betekent dat er eigenlijk nog maar twee Nederlandse trucks in koers zijn die in de top tien kunnen rijden. Pascal de Baar en Martin van den Brink zitten er nog mooi bij op een 10e en 12e positie algemeen, maar ze zijn vooralsnog geen partij voor het Russische en Wit-Russische geweld van de Kamaz en MAZ trucks en de Tatra's. Opvallend is de 14e plaats voor William de Groot in het algemeen klassement. Verder zit Pieter Alexander Koot met de Dust Warriors DAF nog in de koers. Een voorzichtig, maar uitstekend rijdende Mitchel van den Brink zit met zijn Volvo FMX van het Mammoet Rallyteam ook nog keurig in de wedstrijd.
Aan de kop van het klassement vinden we Sotnikov (Kamaz) en Macik (Big Shock Iveco) Shibalov (Kamaz) staat derde, gevolgd door Mardeev (Kamaz). Martin van den Brink staat in het algemeen klassement keurig op de zevende plek, Pascal de Baar is twaalfde.