Het is nu officieel: Scania’s 13-liter motorprogramma wordt aangevuld met een 540 pk-versie. De nieuwe motor – DC13 166 – is hoofdzakelijk bedoeld voor klanten met toepassingen die veel kracht en goede rijeigenschappen vereisen, en waarbij gewichtsgevoeligheid of beperkingen zoals voorasbelasting, het gebruik van Scania’s zwaardere V8-motoren, die nu nog bij 520 pk beginnen, in de weg staan.
“Trouw aan onze belofte om ons productaanbod altijd op maat te maken, stelden we een klantbehoefte vast voor een top-of-the-line versie van onze populaire 13-liter motor”, aldus Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks.
Scania biedt nu vijf verschillende prestatiestappen voor de meest gebruikte motor, de zescilinder in lijn: 370, 410, 450, 500 en 540 pk (zie de onderstaande tabel). De nieuwe 540-motor heeft de meeste technologie gemeen met de 500 pk-versie, zoals een turbo-unit met vaste geometrie met kogellagers. Aartsrivaal Volvo levert al langer een 540 pk zescilinder.
“De nieuwe 540 is voornamelijk bedoeld voor klanten en markten waar wetgevingsaspecten met betrekking tot voorasbelasting verhinderen dat er voor een V8 wordt gekozen,” aldus Vlaskamp. Maar het is perfect voor iedereen die extra vermogen nodig heeft voor zijn transporttoepassing. In combinatie met het juiste schakelsysteem werkt deze motor even goed voor een houttruck als voor een bloemenrijder. Deze laatste rijden op Europese snelwegen met vrij lichte ladingen, maar zijn zich zeer bewust van brandstofverbruik en het belang van hoge gemiddelde snelheden.”
“De verbeterde brandstofcijfers en de verhouding tussen vermogen en gewicht maken deze motor een aantrekkelijke keuze voor veel Scania-klanten”, aldus Vlaskamp. 2.700 Nm al vanaf 1.000 omw./min biedt veel voordelen, van snel schakelen en lage toerentallen tot sterk verbeterd wegrijden via naafreductieassen in bosbouwtoepassingen.