“Het is voor ons best een sprong in het diepe”, vertelt directie van Rowill Transport. “Enerzijds willen wij al veel langer onze carbon footprint naar beneden brengen. Maar anderzijds is het nog iets te vroeg om helemaal elektrisch te gaan rijden. Wij krijgen dat nog niet ingepast in ons transportpatroon. Dit nog afgezien van de extra investering die een elektrische truck met zich meebrengt. Eén van onze opdrachtgevers wil toch heel graag dat wij zoveel mogelijk onze uitstoot beperken op korte termijn, vandaar dat we samen met Scania zijn gaan zoeken naar een oplossing.”
Hybride mooie oplossing
Dit moest én haalbaar zijn én CO2-technisch ook enig gewicht op de schaal zetten. “Onze opdrachtgever kwam met het voorstel dat wij de last mile naar zijn productieplaatsen rijden en het lossen van de verschillende zand- en grintmengsels geheel elektrisch zouden doen. Wij hadden daarbij weer de insteek dat de daarvoor benodigde energie gehaald zou moeten worden uit wat de auto met remregeneratie onderweg naar de klant zou kunnen terugwinnen.” Doordat er veel binnendoor gereden wordt kan er maximaal geprofiteerd worden van het regenereren van remenergie. Ook wordt er relatief veel in Duitsland gereden waar de heuvelachtige topografie ook mee helpt.
Ook de PTO werkt elektrisch
Niet alleen het rijden, ook de PTO werkt elektrisch voor zover de accu's dat toelaten. “Wij hebben een inventarisatie gemaakt van alle laad- en losplaatsen die wij zouden willen aandoen met de twee hybride trekkers waarna Scania daar een rekenmodel op losgelaten heeft. Daaruit blijkt dat er genoeg kinetische energie naar elektriciteit zou moeten kunnen worden omgezet om én de auto onderweg elektrisch te kunnen ondersteunen én die laatste afstand naar het terrein van de klant én het lossen op de PTO helemaal elektrisch te kunnen doen.”
Scania R360 Hybrid
“Normaal zou je in dit werk 410 pk inzetten. Deze trucks hebben een 360 pk vijf cilinder dieselmotor met een maximaal koppel van 1.700 Nm. Maar dat vermogen heb je het meeste nodig bij het optrekken en heuvelop. Dan helpt de elektromotor van de hybride enorm mee. Want die legt 2.150 Nm piek koppel in de schaal dat uit de aard van het systeem vanaf stilstand direct beschikbaar is. Als je wilt, trekt de auto als een beest. Daar moet je wel mee leren omgaan.”
Tot 50 ton totaalgewicht
In Nederland kan met deze Scania hybride trekker met 50 ton totaalgewicht gereden worden. In elektrische rijmodus heeft deze truck een GTW van maximaal 40 ton. We sparen veel gewicht door met een aluminium laadbak op de kiptrailer te rijden met daarin een kunststof vloer.