Scania laat weten dat het zich heeft verzekerd van een kleine, maar stabiele aanlevering van motorblokken voor de V8-en die in Södertälje, Zweden worden gebouwd. Scania blijft bescheiden en zegt: "Productieverstoringen van deze omvang creëren echter allerlei logistieke uitdagingen en het zal enige tijd kosten om de backorders geheel weg te werken."
“Dit is zo mogelijk de vervelendste ontregeling in leveranties die ons bedrijf in tientallen jaren heeft meegemaakt,” zegt Alexander Vlaskamp van Scania. “Ik wil echt onze klanten bedanken voor hun geduld en begrip gedurende deze lastige periode. Wij bij Scania doen er nu alles aan om zo snel mogelijk weer een normale situatie te bereiken en de wereldwijde leveringen van V8 trucks en motoren weer op te starten.”
Wachtlijst
Dat zal niet vanzelf gaan, want er is natuurlijk een wachtlijst ontstaan, en niet alleen uit het wegtransport. Ook de scheepvaart en de industrie maken gebruik van de bekende V8 motor van Scania. “Er zullen nog enige weken onzekerheden zijn voordat we het gehele plaatje compleet hebben en weer kunnen werken aan het opbouwen van ons orderboek,” bevestigt Vlaskamp. “Maar we zijn weer gestart en zullen het geleidelijk verder uitbouwen om gedurende de komende maanden weer een betrouwbare levering te kunnen garanderen. We zullen ook geleidelijk aan weer nieuwe orders gaan verwerken. Deze hele situatie ontstond toen we juist hoge productievolumes van de nieuwe V8 motoren hadden en dan is het extra pijnlijk om Scania’s trouwste klanten te moeten teleurstellen.”
De V8 motoren voor Scania’s nieuwe truckgeneratie en voor de industrie- en scheepsmotoren worden gebouwd in Södertälje. De truckmotor is er in vier verschillende versies met vermogens van 520 tot 730 pk, en meer dan 1.150 pk voor de scheepsmotoren. Scania’s eerste V8 motor werd geïntroduceerd in 1969 en de legendarische motor wordt volgend jaar 50 jaar oud.