De Jongh Transporten uit Arnhem BV heeft alweer voor Scania gekozen. Deze keer voegde de Zwitserland specialist een fraaie R450 Topline 6x2 bakwagen aan de vloot toe.
De Jongh rijdt met 30 voertuigen stukgoed op voornamelijk Zwitserland, Schwarzwald, Voralberg en Elzas. “Vanaf het moment dat mijn partner en ik het bedrijf in 2012 overnamen van mijn vader, hebben wij een groot aantal rationaliseringen doorgevoerd,” vertelt directrice Claudia de Jongh. “Sinds die tijd is brandstofverbruik één van de speerpunten. Dat telt dus heel zwaar bij de aanschaf van een nieuw voertuig. Maar ook de relatie met de dealer vinden wij heel belangrijk. Hoewel wij ook andere merken rijden, scoort Scania bij ons heel goed. De 410 en 450 pk SCR-only motoren laten een constant laag verbruik zien. De reden om zowel 410 als 450 aan te schaffen is om te kunnen vergelijken welke het meest gunstige brandstofverbruik heeft in ons soort werk. Beide vermogensvarianten doen namelijk de internationale routes. Vandaar dat wij vorig jaar al vijf nieuwe Scania trekkers gekocht hebben en dit jaar weer twee en dan nu dus deze bakwagen.”
In de hele efficiëntieslag die De Jongh de afgelopen jaren heeft gemaakt, past een bakwagen eigenlijk wat minder. “Dat we toch voor deze 6x2 gekozen hebben, komt omdat we enerzijds in Zwitserland nog wel een aantal echte bakwagenadressen hebben en anderzijds omdat de chauffeur die deze routes rijdt, het liefst weer een bakwagen wilde omdat hij daar altijd op gereden heeft. Een trekker is natuurlijk goedkoper, temeer daar wij over een behoorlijk trailerpark beschikken. Maar door nu de bak van de vorige auto te laten overbouwen, konden we het financiële gat ver genoeg dichten en zitten inzet en aanschaf dicht genoeg bij elkaar.”
Die overbouw ging niet zonder slag of stoot want de bak kwam van een truck met een iets breeder en iets hoger chassis. De ombouw gebeurde bij Niek Vriesen Carrosseriebouw uit Silvolde, die staat voor vakmanschap en degelijke ambacht. Hij heeft mede dankzij het feit dat Scania het laagste chassis in de markt heeft, de mogelijkheden optimaal weten uit te nutten. Zo is de binnenhoogte van de laadruimte nu iets meer dan 2.95m. “Het was een hele klus, maar toch inclusief een paar nieuwe chassiskisten nog steeds een 10 mille goedkoper dan nieuwbouw”, aldus Niek.
De R450 is uitgerust met een premiumpakket met radio navigatiesysteem op een groot scherm en net zoals onze andere auto's standaard voorzien van een koelkast en magnetron. “De Scania’s doen het bij ons niet alleen goed als auto, de hele merkbeleving past ons,” zo vertelt mevrouw De Jongh. “Dat gaat nog terug tot de tijd dat mijn vader het liefste V8 motoren kocht. Daar hebben we een koerswijziging doorgevoerd. Zelf vind ik het contact met de dealer zwaar meetellen. Die moet zorgen dat de auto’s de optimale uptime hebben. Daar hebben we met het Scania reparatie- en onderhoudscontract geen klagen over. Ook verzorgt de dealer de trainingen voor onze chauffeurs. Wij krijgen natuurlijk ook wekelijks alle brandstofrapporten. Maar daar vaar ik toch niet helemaal blind op. Ik wil zelf exact kunnen zien wat een auto iedere week gedaan heeft en onder welke omstandigheden. Alleen zo krijg je een reëel beeld van elk voertuig.