De nieuwe Scania is een uitbreiding van het wagenpark voor het bedrijf uit Piershil. L.A.W. Tol BV heeft nu 14 trucks op de weg met als belangrijkste taak het transport van de eigen graafmachines. Die worden verhuurd zonder machinist door de hele Benelux. Daarnaast vervoert het bedrijf machines voor derden.
Directeur Leo Tol. “Met 660 pk is dit de sterkste auto uit de vloot. Maar we hebben er meer in de 500 pk klasse dus past het wel bij ons. De nieuwe Scania gaat met mijn dochter achter het stuur en een 4 assige semi dieplader van Broshuis grondverzetmachines vervoeren.” Esmeralda vertelt met passie over haar werk. “Tot nu toe reed ik met 460 pk en daarmee is de stap naar 660 best groot. En de eerste V8 van de huidige generatie. Hij is er gekomen omdat ik graag én een Scania wilde en dan natuurlijk het liefste een achtcilinder. Maar mijn vader gaat over het budget. Gelukkig is een V8 ook een verantwoorde investering. De verdere uitrusting heb ik met mijn vriend Martijn besloten in samenwerking met accountmanager Wilco van Herk, van Scania Hoogvliet. Want daar moest nogal wat bedacht worden.
Uitschakelbare achteras
De keuze voor een ruime R-cabine in combinatie met een versterkt chassis, een retarder en de 900 liter tanks was nog redelijk straight forward. Het begon ingewikkeld te worden met het tandemstel. Voor het vervoer van onze graafmachines wil je een 6x4. Maar we rijden ook in het kiepertransport en stukgoed. Daar zou je eerder kiezen voor een 6x2 met een voorloopas,” vertelt Esmeralda. “We waren daarom blij dat de Scaniadealer met een mooie tussenoplossing kwam: een dubbel aangedreven tandemstel waarbij de achterste as zowel afgekoppeld als gelift kan worden. Ik kende het niet en het komt blijkbaar niet veel voor, maar Scania kan het wel af fabriek leveren.”
De overige aanpassingen vallen uiteen in de categorieën ‘handig en nuttig’ en ‘fraai en begerenswaardig’. Uiteraard kwam er een PTO met een hydraulische pomp: die heb je nodig voor het kiepertransport. Verder is dit de eerste truck in het bedrijf met een slanghaspel verbonden met de dieseltank zodat ik snel en zonder morsen graafmachines kan aftanken voor ze naar een volgend werk gaan. En natuurlijk is er veel aandacht geweest voor de opbergkisten want er moet nogal wat mee aan materiaal om de machines op transport mee te zekeren. Ook over de werkverlichting hebben we goed nagedacht. En we hebben een voorzichtcamera geplaatst.