Van der Stelt uit Giessen (Noord-Brabant) heeft de afgelopen twee jaar fors geïnvesteerd in nieuw materieel. Recent nam het bedrijf de zesde Scania R450 6x2/4 Topline met 450 pk SCR-only motor in ontvangst. De trekker, met gestuurde hefbare voorloopas, moet bijdragen aan de doelstelling van het bedrijf om een reductie van 20 procent CO2-uitstoot in vijf jaar te bereiken.
Een en ander houdt onder meer verband met het Lean and Green traject dat Van der Stelt twee jaar geleden startte. Het bedrijf, dat mede geleid wordt door Jaco en zijn zus Carolien, vervoert veel grondnoten, onder meer voor leveranciers voor de pinda’s, pindakaas en candybars-producenten. “Als vervoerder willen wij onze verantwoordelijkheid nemen om het transport zo schoon mogelijk te doen,” vertelt Carolien. “Vandaar dat wij deelnemen aan het Lean and Green programma. Wij verwachten eind juni gecertificeerd te worden. Maar daarbij willen we het niet laten. Daarna gaan we door voor Lean and Green Plus.”
“Ook onze opdrachtgevers verwachten van ons dat wij steeds duurzamer gaan vervoeren,” aldus Jaco. “Bovendien rijden wij veel vanaf de Maasvlakte waar Euro 6 de norm is. Dat is ook een reden waarom wij de laatste jaren ruim tweederde van ons wagenpark versneld vervangen hebben.” Van der Stelt koos daarbij voor Scania. “Qua verbruik en betrouwbaarheid scoort de zescilinder 450 SCR-only motor bij ons heel goed. Ons verbruik was eind 2015 gezakt naar 1:3 en daar zit nog steeds ruimte in.” Het feit dat Scania standaard beschikt over Ecoroll 2, dat ook actief is als de auto niet op de cruisecontrole rijdt, heeft een verder positief effect op besparingen.
De nieuwe trekker is net als andere voertuigen in de Van der Stelt vloot ook LZV gekeurd. “We hebben er nu al één rijden en verwachten in begin mei de tweede te gaan inzetten,” aldus Carolien. Met een Ecocombi kun je het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot nóg verder terugdringen. Wat ook goed geholpen heeft, is de extra training van de chauffeurs. Zo langzamerhand hebben we echt een duurzaamheidslag gemaakt in het denken binnen de organisatie.” Van der Stelt bereikte dit met ‘Het Nieuwe Rijden’ cursussen in het kader van de Code 95 en met de gratis chauffeurstraining die Scania bij elk nieuw voertuig geeft.
Van der Stelt koos voor de Topline cabine vanwege het comfort van zijn chauffeurs. “Wij rijden gemiddeld jaarlijks 140.000 kilometer, dus zijn de jongens veel onderweg. Daarom heb ik ook de luxere stoelen en een multimediasysteem met navigatie in de truck laten zetten.” Voor de veiligheid koos Van der Stelt bovenop het standaard AEB en LDW ook nog voor een Scania Retarder en een extra frontzicht/dodehoek camera. “Daarmee heb je toch een beter beeld op wat er direct voor en rechts naast de truck gebeurt. En voorkomen is beter dan genezen.”