Dave Leendertse, directeur van het gelijknamige bronbemalingsbedrijf in Sassenheim nam onlangs een heel bijzondere Scania in gebruik. Het werd een voor de Benelux unieke bakwagen met de hoogste S-cabine en een 520pk SCR-only V8 motor. En dan óók nog eens in een 6x4*4 configuratie met een dubbel aangedreven met gestuurde en hefbare naloopas én in een XT bouwuitvoering.
Dave wilde eigenlijk een gewone 6x4 en met een P-cabine. “Wij doen tenslotte amper 35.000 km per jaar”, vertelt hij. “Maar helemaal gelukkig was hij daar niet mee, omdat wij met onze bronbemalingspompen nog wel eens onverhard terrein in moeten. Dat gaat beter met een voorwiel aangedreven as erbij. We hadden ooit eens zo’n truck maar die is op een gegeven moment van ouderdom afgevoerd. Bovendien wilde wij graag een écht V8 blok. Toen begon het puzzelen. Want Scania is ons merk en de dealer zit recht tegenover ons. Maar hoe modulair hun programma ook in elkaar steekt: onder een P-cabine past simpelweg geen 520 pk sterke achtcilinder.
Toch kwam er een oplossing die zelfs af fabriek gebouwd kan worden. “Door de asconfiguratie te wijzigen naar een 6x4*4, of te wel een 4x4 bakwagen met een extra hefbare en gestuurde naloopas kregen we de mogelijkheid om ook de voorwielen elektronisch bij te schakelen op de aandrijving als dat nodig is. Maar een aangedreven vooras steekt hoger dan een gewone. Dankzij enige kunstgrepen, konden we dat onder een S-cabine krijgen.
In plaats van een totale weguitvoering die je bij een S-cabine verwacht, koos Dave voor de stalen XT bumper. “Daar gaat het modulaire van Scania weer wel op. En ook kozen we voor de lampbeschermingsroosters én de XT spiegels. Maar binnen in de cabine gingen we voor het King of the Road pakket met leren bekleding en de mooie stiksels op de premium stoelen. Alleen krijgen we dat V8 logo tegen de achterwand er niet bij. Want op die plaats kozen wij voor een raam. En omdat we de hoogste cabine hebben, gingen we ook voor een kastenwand tegen de achterzijde.”
Daarmee ontstond wel een heel bijzonder voertuig wat veel bouwchauffeurs zou aanspreken. Naast een LED-pakket en twee camera’s is er ook veel aandacht voor de rij-eigenschappen van de truck. Zo kan hij zowel in de lengte als dwars gesperd worden en kan de chauffeur met de Clutch On Demand van het Scania Opticruise systeem optimaal manoeuvreren.
Leendertse zit in de bronbemaling en het is de taak van de chauffeur op de auto om overal waar nodig pompinstallaties te brengen samen met het nodige materieel dat er komt kijken bij het drooghouden van bouwputten, riooltrace’s, kabel- en leidingwerk etc. “Dan hebben we het over slangen en filters, niet over de damwanden en zo,” geeft Dave toelichting. “Om zelfstandig te kunnen werken, krijgt de truck een vier keer afstempelbare 33t/m kraan van Palfinger en een open laadbak. Die kunnen we zelfs hydraulisch nog 1.20 meter uitschuiven. Langs het chassis hebben we zoveel mogelijk kisten besteld om alle koppelstukken en gereedschap te kunnen opbergen. En helemaal achterop komt er tussen de chassisbalken een 3.000 liter watertank. Dat werkwater hebben we nodig om onder hoge druk de bronbemalingsfilters de grond in te spuiten en vervolgens de pomp te kunnen aansluiten.”
Eigenlijk had Dave nog een maatje zwaardere kraan willen hebben. “Maar dat ging alleen als we naar een vierasser zouden gaan en dat zagen wij niet zitten. Dus is de 33t/m kraan in combinatie met een 10 tons vooras het hoogst haalbare.”
Wat niet wegneemt dat Dave met drie assen ook al een dijk van een auto op de weg zet. “Ja, ik geloof wel dat we in ieder geval voor de Benelux iets unieks hebben. Een heel kort draaiende drieasser met inschakelbare aandrijving op de vooras. Het schijnt dat er alleen in berglanden als Oostenrijk en Zwitserland wel eens een dergelijke configuratie gevraagd wordt omdat kort draaien en vermogen daar natuurlijk nog meer een rol speelt dan hier. Wij heben dus eigenlijk een Alpenkreuzer gekocht!”