De tijdelijke stop van leveringen van V8 motorblokken aan Scania heeft een typische oorzaak, blijkt uit een document dat de redactie van BIGtruck in goed vertrouwen is toegespeeld. Het gaat om leveranciers die na een overname de fabriek waar de blokken nu vandaan komen, willen sluiten.
De producent van de blokken is Halberg Guss, een gieterij uit Leipzig. Sinds enkele maanden is dit bedrijf in handen van de zogeheten Prevent Group. Deze groep bestaat uit toeleveranciers die de prijzen van hun onderdelen, dus ook de V8 motorblokken, flink hebben verhoogd, volgens onze bron in sommige gevallen wel het tienvoudige. Hierop reageerde de VW holding waar Scania toe behoort met de reactie dat het dan de blokken beter zelf kan gaan gieten. Prevent wil daarom de gieterij in Leipzig gaan sluiten. Dat kost de circa 700 personeelsleden van Halberg Guss hun baan en zij zijn nu dus al ruim twee weken in staking tegen deze gang van zaken. De levering van V8 blokken naar de Scania-fabriek is daardoor opgedroogd. Dit raakt behalve Scania ook bijvoorbeeld Opel, waar de fabrieken in Eisenach en het Spaanse Zaragoza ook deels zonder motoronderdelen zitten. Halberg Guss maakt uiteenlopende motor onderdelen, van hele blokken tot krukassen, etc.
Om de boel weer vlot te trekken, bood Prevent het personeel van Halberg aan, de fabriek tot in elk geval eind volgend jaar open te houden.