Tijdens een persconferentie in het Belgische Oudsbergen bij Scania Parts Logistics is bekend gemaakt dat het merk voorlopig stopt met de order intake voor diesel trucks. De orderboeken gaan naar schatting de komende zes maanden dicht. Elektrische trucks zijn nog wel te bestellen.
Scania heeft vorig jaar dik 2.000 trucks afgeleverd en noteerde een record aantal orders. Het marktaandeel boven de 16 ton kwam uit op 20,3 %. Dat was ondanks twee productiestops die vorig jaar werden ingesteld wegens een gebrek aan onderdelen. Vorig jaar werd het bedrijf, zoals alle truckbouwers al geplaagd door een tekort aan halfgeleiders en dat is ook nu nog steeds een enorm probleem.
Niet alleen Scania legde vorig jaar de productie tijdelijk stil, dat gebeurde ook bij Volvo. Bij DAF hebben ze dat anders aangepakt. Daar liep de productie door, waarna incomplete trucks elders werden geparkeerd in afwachting van de ontbrekende onderdelen. Die problemen zijn nog niet over, getuige de trucks die momenteel worden afgeleverd met tijdelijke spiegels omdat de beeldschermpjes voor de camera’s nog niet leverbaar zijn.
Lagere productie
Met de stop in de order intake wil Scania zoveel mogelijk de huidige orders uitleveren en onderzoeken wat de toekomst brengt. De productie capaciteit werd eerder al met 30% terug geschaald waardoor de bestaande orders kunnen worden afgewerkt. Scania verwacht dat er tegen het einde van het jaar een oplossing gevonden is voor de tekorten aan met name halfgeleiders.
Levertijden
Het probleem is dat trucks die nu besteld worden pas in 2023 worden afgeleverd. Die lange levertijd, die soms zelfs opliep tot 20 maanden zorgt voor een grote onzekerheid over de inkoopprijs van componenten. Die zijn door de crisis in Oekraïne en de hoge brandstofprijzen maar amper te voorspellen en daardoor is het uitbrengen van een offerte eigenlijk gewoon niet mogelijk. Een truck bestellen zonder een prijs te kunnen noemen is niet realistisch en onwerkbaar. Dit probleem geldt overigens voor alle truckmerken maar Scania is nu de eerste die een nogal resolute beslissing neemt.
Start Super productie
Een belrondje langs de andere merken leert ons dat er bij merken als Volvo en DAF nog wel offertes worden afgegeven en dat er orders worden geschreven, maar dan wel met de nodige voorbehouden qua prijsontwikkeling. Voor afleveringen in 2022 zijn de kansen bij alle merken nu heel klein geworden maar hier en daar zou nog wel wat mogelijk zijn. Voor Scania geldt dat dus niet, want de orderportefeuille zit zodanig vol dat het merk dit jaar nog vooruit kan met bestaande orders. Overigens begint de productie van de nieuwe Scania Super al in april in het Franse Angers, in Zwolle start de productie van trucks met die nieuwe aandrijflijn in oktober van dit jaar. Verder gaat Scania ook dit jaar wel onverminderd verder met elektrische trucks. Die voertuigen zijn nog wel gewoon te bestellen.