Scania zet de ontwikkeling van zelfrijdend transport tussen logistieke knooppunten en terminals voort met de lancering van het Autonomous Commercial Pilot Programme. Het Zweedse truckmerk gaat ook een nieuwe samenwerking aan met het technologiebedrijf Plus. Het in de VS gevestigde bedrijf zal zijn technologieoplossing Superdrive integreren voor het volledig geautomatiseerd besturen van Scania-voertuigen en van andere voertuigen binnen de Traton-groep, waarbij gedacht moet worden aan MAN trucks.
Het Scania Autonomous Commercial Pilot Program betrekt klanten bij tests van zelfrijdend transport tussen logistieke knooppunten. Het doel is ook om schaalbare concepten te creëren die bij de klanten van het bedrijf in gebruik kunnen worden genomen.
Chauffeurstekort
De verwachting is dat de zelfrijdende transporten zullen bijdragen aan het verhogen van de efficiëntie van klanten, het verlagen van de uitstoot en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Volgens Scania zijn zelfrijdende transportoplossingen ook een manier om het toenemende chauffeurstekort in de wereld op te vangen.
Na het testen van autonome transportoplossingen op de Zweedse wegen sinds 2021, is het plan van Scania nu om in 2024 de pilotactiviteiten uit te breiden met klanten in andere Europese landen.
Inmiddels is Scania al begonnen met het testen van een volledig zelfrijdend besturingssysteem van American Plus getest op de openbare weg in Europa, maar dan wel met een chauffeur aan boord in verband met de veiligheid. Scania start nu een pilotprogramma voor commercieel transport, gericht op klanten met een groter wagenpark. De volgende stap is serieproductie en wereldwijde commerciële expansie op grotere schaal.