Nieuws
17-02-2020 | Door Iep van der Meer

Pum Enthoven uit Lisserbroek nam deze week voor het eerst een Scania in gebruik. De 8x4*4 R520 V8 met een gestuurde naloopas is meteen het paradepaardje van het bedrijf. Hij gaat ingezet worden in de aan- en afvoer van bouw- en sloopmaterialen. Daartoe is de auto uitgerust met een 22t/m HMF cabinekraan en een 26 tons haakarminstallatie van Hyva. 

Pum Enthoven is een specialist in de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Het bedrijf verhuurt diverse grondverzetmachines; zowel groot als klein en met of zonder machinist. Pum neemt naast de verhuur ook totale projecten aan in de bouw en sloop. Met name in dat laatste is waar Pum denkt zijn nieuwe Scania te gaan inzetten. 

“Maar voorlopig is de belangrijkste reden dat wij een nieuwe vrachtwagen kochten omdat wij al langer het gevoel hebben meer de regie te willen houden. We willen minder afhankelijk zijn van derden,” vertelt Pum. Op de vraag waarom hij voor zo’n dik voertuig ging, krijgen we een met passie doordrenkt antwoord: “Een échte Scania hoort toch een V8 te zijn? We hebben lang over deze auto nagedacht en ook met andere merken om tafel gezeten. Maar die konden uiteindelijk niet de gewenste uitvoering leveren. Bovendien klikte het met de Scania-dealer in Sassenheim. Maar ook zonder dat: die 520 pk gaan wij zeker gebruiken als we straks met een dieplader gaan rijden. Tot nu toe hadden we één truck om alle bouwmachines naar en van het werk te verplaatsen. Daar konden we wel wat versterking bij gebruiken.” 

Bij de specificatie van zijn eerste Scania is Pum niet over één nacht ijs gegaan. Behalve de V8 SCR-only motor koos hij ook voor een retarder, ACC en Clutch on demand. Bijzonder is ook de luchtgeveerde tientons vooras. “Wij zijn de eerste die dat hebben want Scania leverde die as tot nu toe alleen bladgeveerd. Maar het geeft comfort voor de chauffeur en op slechte ondergrond kan hij het voertuig wat hoger zetten. Bovendien kan de auto nu helemaal op de blokken zakken bij het opzetten van de bak. Dat is lekker stabiel.” 

De retarder heb ik als bakwagen niet echt nodig”, zegt hij daarover. “Maar dat wordt anders op het moment dat de dieplader komt. En verder heeft het te maken met minder onderhoud aan de remmen. Waarbij op de achtergrond nog de eventuele komst van een onderhoudscontract met Scania meespeelt. Omdat ik nog absoluut niet weet hoeveel kilometers dit voertuig gaat maken, heb ik dat besluit nog even uitgesteld.” 

Clutch on demand

Pum koos voor Clutch on demand om elke chauffeur ter wille te kunnen zijn. “Met moderne automaatbakken als die van Scania kun je ook zo heel goed manoeuvreren. Maar veel chauffeurs in dit werk willen toch liever een koppelingspedaal. Ze zeggen dat dat nog preciezer werkt. Omdat we nog geen vaste chauffeur voor deze auto hebben, ben ik zo op alle mogelijkheden voorbereid.” 

De Scania R520 B8x4*4 met aangedreven tandemstel en gestuurde hefbare naloopas en verlengde R dagcabine, kreeg een XT uitvoering. “Nou niet helemaal. Ik wilde vooral die stevige stalen bumper en de extra bodemvrijheid. Dat de spiegelkappen iets meer op de bouw aangepast zijn, is goed. Maar we hebben niet voor de oranje stiksels gekozen maar voor een andere stevige bouwbestendige bekleding van de stoelen.” 

De auto kreeg naast af fabriek LED verlichting ook een beugel met extra verstralers op het dak evenals flitsers, zwaailampen en luchthoorns. “Dat kun je nog als praktisch en veilig verkopen,” meent Pum. “De 19 lampjes die in een boog achterop de af fabriek geleverde cabinefenders zitten, komen meer uit ‘het marketing budget’: je wilt toch een statement maken met je visitekaartje. Om dezelfde reden hebben we het chassis af fabriek zwart laten spuiten en de cabine silvermetallic gray. Samen met een front een rear camera hebben we zo een voertuig waarvan het naar mijn idee niet moeilijk zal zijn er een goede chauffeur bij te vinden.” 

 “Sowieso willen wij altijd met mooi materieel werken”, vertelt Pum over hoe hij zijn medewerkers gemotiveerd houdt. “Wij hebben ook Caterpillar grondverzetmachines en Fendt tractoren: beide gelden in hun werkgebied als het neusje van de zalm. Ik bedoel er mee te zeggen dat het merk naadloos past in onze filosofie om het beste te kopen.”    

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-01-2019
forestry.jpg

Scania: Een halve eeuw V8 motoren

Scania viert dit jaar het vijftig jarige bestaan van de V8 motoren. De eerste Scania V8 ooit was een LBT140, een truck…
Nieuws
14-01-2024
Hoitink Scania Torpedo (1)

Scania Torpedo Longline voor Hoitink

Van der Heijden Truckstyling heeft een unieke Scania Torpedo Longline aangepakt voor Walter Hoitink. Zo werd de truck…
Nieuws
15-08-2024
Heftruck3 (960 x 640)

Scania bij Heftruck Centrale: geen toeval meer

Een bewuste keuze: de Scania V8 van de Heftruck Centrale
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.