Bij Scania bouwen ze hele mooie trucks, maar ze durven ook serieus nieuwe ideeën te bestuderen die soms wat gewaagd over komen.
Zo liet Scania onlangs al een autonoom platoon van drie trucks zien. Nu blijkt dat hierbij ook een studie wordt gemaakt van een verkeerstoren, die al die elektrische, autonome trucks in de gaten houdt en die met behulp van data voorkomt dat er ongelukken gebeuren.
Op de animatie zien we een verkeerstoren met op de achtergrond een mijn waar trucks autonoom rijden. Volgens Scania is ook in de bosbouw efficiency te winnen wanneer trucks en klant precies weten wanneer de truck komt, dat is wanneer de lading klaar ligt. Volgens Scania kan de verkeerstoren ook als planner dienen die regelt dat er ook retourladingen komen. Met name in de bouw is dit nu nog een probleem.
Interessant is dat Scania nog een tikje terughoudend is over platooning: Dit ziet het merk vooral als mogelijkheid bij snelwegritten met hoge frequentie tussen distributiecentra. Dat er meer hybride en vol elektrische trucks in de stad gaan rijden is duidelijk. Maar net als met stadsbussen is stadsverkeer erg complex om autonoom te maken. Wat bussen betreft kan dit wel wanneer er met speciale busbanen gewerkt gaat worden, zegt Scania.
Autonoom rijden zal dus eerst in mijnen en bossen gebeuren, voordat dit ook mogelijk is in gebieden met meer verkeer, of op provinciale wegen waar de elektronica met tegenliggers te maken krijgt.