In feite is het een relatief eenvoudige aanpassing van de Scania cabine. Dat wil zeggen, aan de buitenkant is er niks van te zien, waardoor ingewikkeld plaatwerk voor de verlenging niet nodig is. De achterwand wordt verwijderd, waarna binnen de zijfenders een verlenging wordt gemaakt. Net als bij de originele XL dus, want ook dat is een ombouw, maar dan bij Laxa. Dat is zeg maar de eigen ombouw fabriek van Scania waar bijvoorbeeld cabines voor de brandweer worden aangepast.
Ematri
Ematri in Barneveld is vooral specialist in schadeherstel, maar ook voor een aanpassing zoals een cabine- verlenging kun je hier terecht. Zo werd bijvoorbeeld de Actros cabine van ‘The Suited Driver’ door Ematri verlengd.
Fred: Dit is mijn laatste auto
Fred Bijsterveld besloot om zijn nieuwe R590 ook aan te laten passen bij Ematri in Barneveld. ,,Mijn vorige trekker was ook door hun aangepast. Dit is mijn laatste auto en die wilde ik helemaal hebben zoals ik het wilde’’. Niet alleen de cabine werd aangepakt. Van Kessel Truckstyling nam het chassis onder handen met onder meer een nieuwe achterbumper, een fraai slangenrek en twee stoere staande uitlaten achter de cabine. De cabine werd aan de binnenkant volledig bekleed door Special Interior in Dronten. Het spuitwerk werd uitgevoerd door ASW in Waddinxveen.
R-Highline XL
Fred koos opmerkelijk genoeg niet voor de Scania S- maar voor de R- Highline cabine. Fred: ,,Ik vind vier opstappen in mijn werk niet handig, en bovendien is de motortunnel minimaal in de R- cabine. Daarbij komt dat ik een motortunnel toch wel handig vind voor mijn papieren, mijn pakje shag en zo. Bij een vlakke vloer moet je dat altijd ergens anders kwijt. Tenslotte vind ik de R- cabine gewoon mooier in proporties dan de S, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.’’