Na de eerste introductie van het Scania XT programma in 2017 zet Scania nu de volgende stap in het completeren van de reeks. Met nieuwe heavy duty componenten komt het merk nu met voertuigen met technische laadvermogens tot vijftig ton voor speciale toepassingen zoals in de mijnbouw. Voor de wegvoertuigen zijn er voortaan nieuwe, zware voorassen leverbaar waardoor de inzetmogelijkheden verbreed worden.
Met nieuwe tandemstellen met naafreductie, voorassen tot 12 ton en nieuwe versnellingsbakken en stuurcomponenten voegt Scania allerlei nieuwe onderdelen toe aan het modulaire programma. Veel van deze componenten zijn ontwikkeld voor extra heavy duty toepassingen maar Scania benadrukt dat alle noviteiten ook ‘street legal’ toegepast kunnen worden. Dat komt vooral de degelijkheid ten goede want een vooras met technisch 12 ton komt legaal niet verder dan 10 ton. Daarmee heeft Scania nu echter wel een belangrijke noviteit in het programma. Met name in het bouw- en grondverzet is zo’n tien tons vooras een must, maar ook bij het opbouwen van zware autolaadkranen is het een belangrijk item. Overigens is de tien tons vooras uitsluitend leverbaar met paraboolvering. De luchtgeveerde variant krijgt hooguit negen ton op kenteken.
Mining
Met de nieuwe componenten komt Scania ook de klanten in het heavy duty segment tegemoet. Anders Lampinen, product director van Scania Trucks Construction Vehicles: ,,Door aangepaste heavy duty componenten toe te voegen uit de mining voertuigen profiteren ook de gebruikers van wegvoertuigen nu van de hogere technische reserves. Dat kan leiden tot een 25 procent hogere productiviteit bij offroad toepassingen, maar het zorgt ook voor een hogere betrouwbaarheid. Aan de andere kant brengt deze stap het verhoogde comfort en de grote stabiliteit van de nieuwe generatie trucks nu ook binnen bereik van de mining operators’’.
Hogere laadvermogens
De introductie van de Scania XT serie was de start van een nieuw offensief van Scania met oplossingen op maat voor de bouwsector. Met de nieuwe toevoegingen aan het programma wordt de XT serie nog breder in de markt gezet doordat er meer configuraties mogelijk zijn. Het XT programma omvat nu bijvoorbeeld 8x4 modellen met een GVW van 66 ton en laadvermogens van meer dan 50 ton. Dankzij de nieuwe versnellingsbakken en achterassen kan er tot 40 procent meer vermogen worden toegepast voor zware toepassingen. Een mooi voorbeeld daarvan is de zwaar transport trekker die met een dubbele koppelingsplaat, maar zonder WSK goed is voor terreingewichten tot 250 ton.