DAF krijgt een steeds prominenter aandeel in het wagenpark van Friedi Slegers Transport in Helmond. Eind april leverde dealer Loven Truck Helmond BV weer drie DAF XF440 FT trekkers met Super Space Cab. De reden? Eerder aangeschafte trekkers van DAF bevallen prima. Chauffeurs prijzen het comfort in de cabine en voor de bedrijfsvoering leggen de lage onderhoudskosten gewicht in de schaal.
In totaal heeft Slegers vijftien trucks rijden, waaronder inmiddels vijf trekkers van DAF. ‘We reden lang met een ander merk, maar inmiddels zijn al onze nieuwe trucks van het merk DAF’, vertelt eigenaar Twan Slegers. ‘Dat zit hem deels in de aantrekkelijke aanschafprijs en deels in lage onderhoudskosten. Daarnaast zijn de chauffeurs met name tevreden over de ruimte in de cabine en de bredere bedden.’
‘En er is nog een praktische reden om voor DAF te kiezen’, aldus Slegers. ‘De dealer zit bij ons om de hoek, wat natuurlijk handig is bij onderhoud en service.’ Friedi Slegers Transport rijdt vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Doordat de DAF’s zijn voorzien van een dubbele tank is een grote actieradius mogelijk. Dat is enerzijds praktisch, maar biedt ook mogelijk brandstof tegen zo gunstig mogelijke prijs te tanken.
IJsblokken voor winkels, cafés en bedrijven
Twan staat sinds 1991 aan het roer van het familiebedrijf. De geschiedenis gaat ver terug. Een oom van zijn vader – ‘mijn vader is 87 en pas net gestopt met rijden’ – begon in 1932 met handel en transport van – voornamelijk – blokken ijs. Twan: ‘Koelkasten waren nog geen gemeengoed, dus hadden winkels, cafés en bedrijven veel ijs nodig om drank en etenswaar te koelen en zelfs machines koel te houden. Toen in de jaren daarna langzaamaan de koel- en ijskast de (bedrijfs)keukens binnendrong, stapten wij tijdelijk over naar het vervoer van vee naar slachterijen en vlees naar de slagerijen. Daar werd toen een nieuwe DAF voor aangeschaft.’
Textiel hoofdmoot
Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de industriële activiteiten in Nederland weer op gang, zoals ook textielindustrie in Helmond. ‘Slegers vervoerde stoffen naar de Rotterdamse haven met als bestemming Afrika, leverde textiel af aan ateliers in Amsterdam en transporteerde tapijten: het werk was zeer divers’, vertelt Twan. ‘Het bedrijf reed toen onder meer voor het bekende Hatéma, dat inmiddels niet meer bestaat.’
Nog steeds rijdt Slegers voor de textiel- en confectie-industrie. ‘Vaak gaat de kleding zo aan het rek de truck in. Daarnaast vervoeren we nog veel meer. Alles wat er maar in een vrachtwagen te vervoeren is, van computers tot rubber en van machines tot staal. Onze derde generatie richt zich op bijzondere projecten in de kunststofrecycling. Het transport van kunststof groeit dus flink binnen ons bedrijf.’